وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

کاربرد استیل در لوازم آشپزخانه

مقدمه

خورشت پزهای صنعتی نوعی آرام پز از جنس ورق استیل 304 با آماده سازی سطحی صیقلی (ورق استیل براق) هستند که به کمک انرژی گاز یا برق برای پختن غذا در دمای پایین تری نسبت به سایر روش های پخت و پز استفاده می شود. در طراحی و ساخت این دستگاه، بیشترین هزینه به ساخت بدنه آن تعلق می گیرد، لذا هرگونه نوسان در قیمت ورق استیل 304 بر روی قیمت خورشت پز نیز تاثیرگذار است. معمولاً از خورشت پزهای صنعتی برای کارهای متنوعی مانند پخت، جوشاندن و سرخ کردن، استفاده می گردد. استفاده از این دستگاه کار پخت و پز را آسان می کند و می توان با کمترین مراقبت از غذای در حال پخت، غذا را برای ساعت های زیادی در شرایط گرم و درحال پختن نگهداری نمود. 

تاریخچه

خورشت پزها و آرام پزها با بدنه فلزی نظیر ورق استیل 304 در طول دهه 1940 یعنی زمانی که بسیاری از زنان شروع به کار در خارج از خانه کردند، در ایالات متحده محبوبیت یافتند. آنها می‌توانستند صبح‌ها قبل از رفتن به سر کار، پختن شام را شروع کنند و بعد از ظهر که به خانه آمدند، آماده‌سازی غذا را تمام کنند. به دلیل استفاده از مواد با سطوح پایانی صیقلی نظیر انواع ورق استیل براق در ساخت این دستگاه ها، شرایط بهداشتی در حین پخت و پز بهبود یافت و کاربران آن می توانستند به آسانی دیگ دستگاه را شستشو دهند. به دلیل بهینه بودن قیمت ورق استیل 304، دستگاه های ساخته شده با قیمت مناسبی به بازار عرضه شدند، لذا استفاده از آن در صنایع و کاربردهای خانگی با سرعت رشد کرد.



"ناکسون" از داستانی که از مادرش الهام گرفته شده بود بیان کرده است که چگونه در شهر زادگاهش لیتوانی، مادربزرگش یک خورش سنتی به نام چولنت درست می کرد که پخت آن در فر چند ساعت طول کشید. یک آگهی در سال 1950 یک اجاق گاز آرام پز به نام "Simmer Crock" را نشان می دهد که توسط شرکت گرمای تابشی صنعتی گلادستون در نیوجرسی ساخته شده است. شرکت رقیب از سدالیا در میسوری، شرکت ناکسون را در سال 1970 خریداری کرد و حق اختراع Naxon را در سال 1940 برای پخت و پز لوبیا به دست آورد. ریوال از مخترع رابرت گلن مارتین، اهل بون ویل میسوری خواست تا دستگاه پخت حبوبات ناکسون را به صورت یک مدل تولیدی در مقیاس بزرگ بسازد که می‌تواند یک وعده غذایی کامل خانواده را بپزد و فراتر از پختن یک وعده غذایی لوبیا باشد. مارتین همچنین ماشین‌های تولید انبوه را برای خط تولید کراک پات Rival طراحی و تولید کرد. اجاق گاز سپس تحت نام "Crock-Pot" در سال 1971 دوباره معرفی شد. در سال 1974، Rival  قطعات سنگی قابل جابجایی را معرفی کرد که تمیز کردن دستگاه را آسان‌تر می‌کرد. نام تجاری Crock-Pot اکنون متعلق به برندهای نیوول است. 

طراحی

 یک خورشت پز از یک قابلمه درب دار گرد یا بیضی شکل ساخته شده از فلز با لعاب سرامیک یا چینی تشکیل شده است که توسط محفظه ای که معمولاً فلزی است احاطه شده است و حاوی عنصر گرمایش الکتریکی است. درب آن اغلب از شیشه ساخته شده و در یک شیار در لبه آن قرار دارد. بخار تغلیظ شده در شیار جمع می شود و آب بندی کم فشاری را برای جو ایجاد می کند. 
خورشت پز کاملاً متفاوت از زودپز است و هیچ خطری برای تخلیه ناگهانی فشار ندارد. قابلمه سرامیکی، هم به عنوان ظرف پخت و پز و هم به عنوان مخزن حرارت عمل می کند. خورشت پزها دارای ظرفیتی از 500 میلی لیتر تا 7 لیتر هستند. از آنجایی که المنت های گرمایشی معمولاً در پایین قرار دارند و اغلب در قسمت های کناری تعبیه شده اند، اکثر خورشت پزها دارای حداقل سطح مایع توصیه شده برای جلوگیری از گرم شدن کنترل نشده هستند. برخی از مدل‌های جدیدتر دارای روکش‌های آلومینیومی یا فولادی هستند که اگرچه در حفظ گرما به اندازه سرامیک کارآمد نیستند، اما امکان گرم کردن و خنک‌کردن سریع‌تر و همچنین امکان استفاده از «قابلمه» روی اجاق گاز برای قهوه‌ای شدن گوشت را فراهم می‌کنند.



پخت و پز بسیاری از خورشت پزها دارای دو یا چند تنظیم حرارتی هستند (به عنوان مثال، کم، متوسط، زیاد، و گاهی اوقات تنظیم "گرم نگه داشتن"). برخی از آنها دارای قدرت متغیر پیوسته هستند. در گذشته اکثر خورشت پزها کنترل دما نداشتند و حرارت ثابتی به محتویات می دادند. در این دستگاه دمای محتویات بالا می رود تا زمانی که به نقطه جوش می رسد لذا در این نقطه انرژی به جوشاندن آرام مایع نزدیک می شود. در دمای پایین تر، ممکن است فقط در دمای کمتر از نقطه جوش بجوشد. در حالی که بسیاری از خورشت پزهای اصلی هنوز به این روش کار می کنند. مدل های جدیدتر دارای کنترل های کامپیوتری برای کنترل دقیق دما، شروع تاخیر در پخت و پز و حتی کنترل از طریق رایانه یا دستگاه تلفن همراه هستند.


سیدرحیم کیاحسینی

دیوارسازی مدرن و دکوراسیون


نقش دیوارسازی در طراحی داخلی

غالباً  در طراحی داخلی، هنر دیوار به عنوان یک فکر مدرن و امروزی تلقی می شود. استفاده از رنگ، چوب، انواع ورق استیل نگیر با آماده سازی سطحی متنوع نظیر ورق استیل تک پولیش و ورق استیل میرور، سرامیک های فانتزی و غیره از ابزارهای طراحی داخلی و دیوارسازی مدرن محسوب می شوند. در واقع این هنر همان چیزی است که پس از اجرا در فضای داخلی ساختمان و بر روی دیوارها می تواند همخوانی بصری زیبایی با وسایل و مبلمان منزل ایجاد نماید.
 معمولاً استفاده از رنگ ها در طراحی داخلی، فضای منحصر به فردی را متناسب با نوع استفاده از آن مکان عرضه می نماید. از آنجا که استفاده از فلزاتی نظیر ورق استیل نگیر نیازی به رنگ آمیزی مجدد ندارد و عملاً رنگ آمیزی آن نیز از لحاظ فنی دشوار است، سعی می گردد با انجام عملیات پایانی متنوع بر روی سطح آن، انواع ورق استیل میرور و ورق استیل تک پولیش و غیره را تولید نمایند و امکان ایجاد تنوع در طراحی داخلی را به وجود آورند. در ذیل به بررسی نکات مهم در طراحی داخلی از دید متخصصان این رشته پرداخته شده است.



پالت رنگ

انتخاب یک پالت رنگ می تواند یکی از دلهره آورترین جنبه های طراحی دکوراسیون داخلی باشد. مقدار رنگ‌های متنوعی که در فروشگاه لوازم خانگی محلی موجود است، می‌تواند بی‌پایان به نظر برسد. محدود کردن احتمالات به رنگ هایی که به بهترین وجه با دید فرد برای فضا مطابقت دارند، دشوار است. بهترین توصیه این است که رگه های رنگ را کنار هم قرار دهید و با هم مقایسه کنید و یا هنگامی که نقاشی دیواری را پیدا کردید که کاملاً آن را دوست دارید، می‌توانید از آن قطعه به عنوان الهام بخش پالت رنگ نهایی اتاق خود استفاده کنید. اولین قدم این است که دو یا سه سایه از طراحی اجرا شده روی دیوار را انتخاب کنید و سعی نمایید از آن در طراحی خود بهره ببرید. اگر به کمک بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از برنامه‌ای مانند ColorSnap استفاده کنید، که به شما امکان می‌دهد آن رنگ‌ها را با سایه‌های رنگ مربوطه مطابقت دهید.

نقطه کانونی

 یکی از اساسی ترین اصول طراحی داخلی این است که هر اتاقی به یک نقطه کانونی یا یک عنصر طراحی واحد نیاز دارد که فوراً چشم را به آن فضا جلب کند و به بیننده این حس را بدهد که در حال مشاهده یک فضای سازگار و همخوان است. ناگفته نماند که یک قطعه عالی از هنر دیواری می تواند به راحتی این موقعیت را برآورده کند. اثر هنری مورد علاقه خود را تصور کنید که بالای شومینه در محل زندگی شما آویزان شده یا با افتخار بالای تخت در سوئیت اصلی خود ایستاده اید. از طرف دیگر، یک دیوار گالری خلاقانه می‌تواند به راحتی فضای غذاخوری سنتی‌تر را تداعی کند یا چند ملیله آویزان می‌تواند به‌عنوان احساسی دنج در یک محل نشیمن باشد. هنگام انتخاب یک قطعه هنر دیواری به عنوان نقطه کانونی برای فضای شما، مهم‌ترین نکته توجه به اندازه است. یک اثر هنری که خیلی کوچک است در اثر مبلمان اطراف کوتوله می شود و یک قطعه خیلی بزرگ به نظر می رسد که در حال ریختن است. مطمئن شوید که فضای دیوار موجود را اندازه گیری کرده اید تا بدانید چقدر فضا در اختیار دارید.



حس بافت

به یاد داشته باشید که همه هنرهای دیواری یکسان ایجاد نمی شوند. در حالی که برخی از قطعات ممکن است نقاشی های دو بعدی یا چیزی شبیه به آن باشند، شما باید سعی کنید هنر را در رسانه های مختلف پیدا کنید تا به ایجاد حس متفاوت بافت در فضا کمک کند. علاوه بر نقاشی ها و چاپ ها، باید قطعاتی مانند مجسمه را در نظر بگیرید. یا جعبه های سایه ای که می توانند کمی به اتاق عمق دهند. اگر سبک شما آوانگاردتر است، می توانید یک نصب ترکیبی کوچک که شامل صفحه نمایش و هنر دیجیتال است نیز در نظر بگیرید. این تکه های بافت اضافی می تواند به اضافه کردن وزن بصری مورد نیاز به فضای داخلی شما کمک کند، که به تعیین رنگ اتاق کمک می کند. در نظر بگیرید که بافت‌های خشن بیشتر به فضا احساس صمیمی و زمینی می‌دهند، در حالی که بافت‌های صاف، لحن شیک‌تری را به اتاق می‌آورند.
به برخی از فضاهای داخلی که کمتر در کنار هم قرار گرفته اند نظیر یک آپارتمان کالج یا اولین فضای بزرگسال پس از اتمام مدرسه، فکر کنید. این احتمال وجود دارد که فضاها کمی در اطراف لبه ها ناهموار و کمی ناتمام احساس شوند. احتمال دارد که آنها عمدتاً دیوارهای سفید داشته باشند. هنر دیوار همان عنصر تکمیلی است که می تواند به جمع شدن فضا و ایجاد احساس کامل در آن کمک کند. این همان لمس اضافی است که می تواند فضای شما را از ظاهری ساده به ظاهری کاربردی تبدیل کند تا طوری به نظر برسد که گویی باید صفحات یک مجله طراحی داخلی را زیبا کند.


سیدرحیم کیاحسینی

تولید دستگاه کربناتور با استنلس استیل

مقدمه

کربناتورها دستگاه هایی هستند که از مواد مقاوم و غیر مضر برای انسان نظیر انواع ورق استیل بگیر ساخته شده اند و وظیفه کربوره کردن مایعات و مواد غذایی را بر عهده دارند. امروزه این دستگاه ها به طور گسترده با مخازن ساخته شده از جنس ورق استیل 410 به بازار عرضه می شوند و تبدیل به یک وسیله مهم در زندگی انسان ها شده اند. با توجه به ابعاد دستگاه و نوع مصرف آن و قیمت ورق استیل 410 مورد استفاده، در مقیاس خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی تولید می گردند. این دستگاه ها به سادگی در آشپزخانه و میز ناهارخوری قرار می گیرند و یا در داخل هواپیما و کشتی ها میتوان با فشار دادن یک دکمه به آب گازدار تازه دسترسی داشت. کربناتور را می توان برای هر نوع نوشیدنی استفاده کرد و صرفاً محدود به آب نیست. هر فردی می‌تواند به راحتی با کاربناتور کار کند، زیرا این دستگاه ها بسیار ایمن، سریع و آسان هستند. 
دستگاه کربوناسیون دارای فناوری تزریق کننده گاز است که گاز کربونیک به درون مخازن ایمن ساخته شده از ورق استیل بگیر (ورق استیل 410) وارد می شود و بر اساس واکنش های مربوط محلول کربوره شده تولید می گردد، لذا استفاده از آن ساده است و حتی برای کودکان نیز ایمن می باشد. در برخی از دستگاه های غیر استاندارد از فلزات ارزان تر برای ساخت دستگاه کربوناسیون استفاده گردیده است تا با حذف هزینه ناشی از قیمت ورق استیل 410، جذابیت لازم برای مشتری را ایجاد نمایند.



یک کربناتور چگونه کار می کند؟ 

یک اصل ساده در مورد نحوه عملکرد یک کربناتور وجود دارد. کربناتورها در اشکال و اندازه‌های زیادی طراحی شده‌اند، اما وقتی گاز دی‌اکسید کربن (CO2) تحت فشار به درون آب تزریق می‌شود در درون آن حل می گردد و در هنگام نوشیدن مایع باعث ایجاد حباب‌هایی در داخل دهان می گردد و حس ترکیدن حباب های ریز به نوشیدنی می‌دهد.

آبنمای سودا (فواره نوشابه)

فواره نوشابه وسیله ای است که آب سودا یا نوشابه را پخش می کند. یک آبنمای سودا همچنین می تواند یک مغازه یا پیشخوان باشد که نوشیدنی های یک فواره نوشابه را می فروشد. علاوه بر این، یک فواره سودا نوشابه‌های گازدار به نام نوشیدنی‌های فواره‌ای را عرضه می‌کند. آنها را می توان در رستوران ها، فروشگاه های زنجیره ای یا اغذیه فروش ها یافت. این دستگاه شربت یا کنسانتره شربت طعم‌دار و دی اکسید کربن را با آب خنک و تصفیه شده ترکیب می‌کند تا نوشیدنی‌های غیرالکلی را به صورت دستی یا در یک دستگاه خودکار تولید کند که اساساً یک فواره نوشابه خودکار است و با استفاده از تفنگ سودا کار می‌کند.

کربناتاتور فواره نوشابه چگونه کار می کند؟ 

در این دستگاه ابتدا CO2 با کاهش دمای آب یا افزایش فشار گاز CO2 با استفاده از کربوناتور در آب حل می شود. سپس پمپ های کربناتور یا پمپ های تقویت کننده نیرویی وارد می کنند که فشار را افزایش می دهد و اجازه می دهد CO2 در آب حل شود. بعد از این مرحله آب سودا با شربت طعم‌دار مخلوط می‌شود و نوشابه را ایجاد می‌کند. در امتداد این خط، شربت و آب گازدار با هم مخلوط می‌شوند و از نازل خارج می‌شوند. این کار توسط مشتری در حالی انجام می‌شود که او به سادگی اهرم روی فواره نوشابه را فشار می دهد.
فواره نوشابه دارای لوله ای است که شربت ذخیره شده در کیسه های پلاستیکی به آن متصل است و طعم دهنده نوشابه از کیسه های پلاستیکی با فشار هوا زمانی که مشتری اهرم را فشار می دهد، مکیده می شود. علاوه بر این، یک سطل یخ وجود دارد که نوشابه را سرد نگه می دارد و همچنین یخ داخل نوشیدنی های مشتریان را در اختیار آنها قرار می دهد. یخ‌ساز حاوی یک دستگاه چرخشی است که به آرامی یخ را به سمت یک دهانه هل می‌دهد. در نهایت، یخ از طریق دهانه، به داخل آبراهه و به داخل نوشیدنی مشتری می‌ریزد.



تاریخچه فواره های نوشیدنی سودا

فواره های نوشیدنی سودا به عنوان تلاشی برای شبیه سازی آب های معدنی که از زمین بیرون می آیند، توسط افراد مختلف آغاز شد. مدت‌ها پیش، انسان‌ها این باور را داشتند که استفاده از این آب‌های معدنی چه برای نوشیدن و چه برای حمام کردن، می‌تواند بیماری‌ها را درمان کند. این باور باعث ایجاد چندین تحقیق در صنایع شد. مانند بنجامین سیلیمن، استاد شیمی ییل، یکی از اولین کسانی بود که آب سودا را به آمریکا معرفی کرد، اگرچه فواره نوشیدن سودا در اروپا شروع به کار کرد. در سال 1832، جان متیوز از شهر نیویورک و جان لیپینکات از فیلادلفیا شروع به ساخت فواره های نوشابه کردند. هر دو نوآوری هایی اضافه کردند که تجهیزات آبنمای نوشابه را بهبود بخشید و این صنعت با نصب آبنماهای جدیدتر و بهتر توسط خرده فروشی ها گسترش یافت. قبل از تبرید مکانیکی، فواره های نوشابه از یخ برای خنک کردن نوشیدنی ها و بستنی استفاده می کردند. از آبنمای سودا در برخی بازارها به دستگاه پست میکس نیز یاد می شود. هر مارکی از نوشابه که به عنوان شربت پست میکس موجود است، ممکن است توسط یک فواره توزیع شود.


سیدرحیم کیاحسینی

تفاوت ورق استیل براق و میرور

مقدمه

هنگامی که فولاد ضد زنگ به روش های مختلف پرداخت می شود، سطح آن مانند یک آینه می گردد. به این دلیل که ورق به شکل آینه ای صیقل داده می شود، به آن ورق استیل براق و ورق استیل میرور می گویند. ورقهای براق را به نام ورق استیل BA نیز می شناسند. از آنجایی که فولاد ضد زنگ آینه مانند است، استفاده از آن به عنوان آینه در فضاهای عمومی بسیار مرسوم می باشد. مزایای آینه های استیل ضد زنگ نسبت به آینه های شیشه ای این است که دارای خواصی نظیر وزن سبک، نشکن بودن، قابلیت ساخت در ابعاد بزرگ و دارای درجه بالایی از انعطاف پذیری است. حال این سوال پیش می آید که آیا تنها یک نوع آینه فولادی ضد زنگ وجود دارد؟ از آنجایی که روش های زیادی برای پولیش وجود دارد، انواع و اقسام آینه های فولادی ضد زنگ نیز متفاوت است. 
آینه های معمولی فلزی جلا داده شده مثل ورق استیل میرور یا ورق استیل براق، با شماره های مختلف نشان داده می شوند که هر چه شماره سمت چپ بالاتر باشد، میزان پولیش سطحی بالاتر است. از نظر کاربرد، آینه‌های مصالح ساختمانی ساخته شده از ورق استیل BA دارای اعدادی مثل700SK  یا بالاتر (سمت چپ) هستند. پوشش‌های آینه‌ای برای تجهیزات صنعتی، کانال‌ها، روکش‌ها و سازه‌ها، تقریباً همیشه به عدد 400 می‌رسند. برای استفاده به عنوان یک آینه فولادی ضد زنگ، سطح آینه صیقلی با NO.8 یا بالاتر (سمت چپ) مورد نیاز است.



انواع پرداخت سطحی فولاد ضد زنگ

دراینجا نگاهی به تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر روش پرداخت آینه ای فولادی ضد زنگ پرداخته خواهد شد:

-    #800  سطح آینه ای واقعی

 دلیل اینکه برچسب #800  روی این ورق ها زده می شود، این است که در روش پرداخت اولیه درجه چرخ سنگ زنی برابر 800 می باشد. در واقع، این محصول با چرخ های سنگ زنی #800 یا بالاتر تکمیل می شود. بنابراین می توان آن را برای کارهای خاص و ویژه استفاده نمود. ویژگی این محصول این است که سطح فولاد ضد زنگ با چرخ سنگ زنی سنباده می شود تا سطحی صاف ایجاد شود و سپس آینه کاری می شود و در نتیجه سطح آینه بسیار زیبایی به وجود می آید. از آن در تابلوهای با عیار بالا، مصالح ساختمانی و وسایل خانه استفاده می شود. عیب آن این است که ساعت کار پولیش کاری و آماده سازی زیاد است، بنابراین قیمت بالا و زمان تحویل طولانی است. این بالاترین درجه برای استفاده به عنوان آینه است.

-    سطح میرور صیقلی شماره 8(BA) 

این محصول برای آینه های فولادی ضد زنگ عمومی استفاده می شود. به طور گسترده ای برای مصالح ساختمانی، آینه های دستی، محصولات و بسیاری از کاربردهای دیگر که نیاز به سطح آینه ای دارند، استفاده می شود. از آنجایی که در بازار بسیار موجود است، قیمت آن مناسب است. نقطه ضعف این است که مواد پایه فولادی ضد زنگ فقط از BA ساخته می شود. بنابراین، ضخامت صفحه به 3/0 تا 2 میلیمتر محدود می شود. 
-    #700 (BA) که این محصول یک آینه استیل ضد زنگ است و برای مصالح ساختمانی و کاربردهایی که نیاز به پردازش زیادی دارد، استفاده می شود. برای محصولاتی که دارای روکش طولی هستند، مانند روکش های ستون و ارسی مناسب است. این تکنیک تکمیلی شامل صیقل دادن مواد با یک ماده بسیار نرم در جهت طولی با استفاده از یک روکش فولاد ضد زنگ BA است. عیب آن این است که استفاده از آن به عنوان آینه در طراحی های دکوراسیون داخلی و کاربردهای لوکس دشوار است.



-    #700 (2B) ترکیبی است که برای ضخامت، عرض و گریدهای فولادی است. منظور از ترکیب این است که سطح را با چرخ سنگ زنی آسیاب کرده و سپس با نورد سطح را تمام می کنند. بنابراین، می توان آن را نه تنها برای مواد نورد سرد، بلکه برای مواد نورد گرم نیز اعمال کرد. عیب این فرآیند این است که هزینه بیشتری دارد و تحویل آن بیشتر طول می کشد. با این حال، سطح مواد پایه فولاد ضد زنگ، با یک چرخ سنگ زنی آماده می شود که باعث می شود هنگام استفاده برای سازه ها، اصلاح جوشکاری آسان تر انجام گیرد.
-     #400 (2B) که همه کاره ترین و استانداردترین ورق صیقلی است. قابل استفاده برای طیف گسترده ای از محصولات از تجهیزات صنعتی گرفته تا تجهیزات پزشکی، تجهیزات غذایی، کانال ها، آشپزخانه ها، تجهیزات تولید نیمه هادی، تجهیزات انتقال و غیره می باشد. این ورقها از نظر عملکردی، بهداشتی، تعمیر و نگهداری و از نظر طراحی مورد استفاده قرار می گیرند. این محصول را می توان برای هر ضخامت، عرض، شکل، نورد سرد یا نورد گرم استفاده کرد. عیب آن این است که آینه با کوبیدن صیقلی می شود، بنابراین انعکاس پراکنده نور خورشید یا نور داخل خانه بر روی سطح کوبیده شده، آن را سفید نشان می دهد. بنابراین، آینه های فولادی ضد زنگ برای آینه های دستی، آینه ها، آثار هنری و سایر طرح های مبتنی بر آینه مناسب نیستند و فقط برای مصارف صنعتی است.


سیدرحیم کیاحسینی

مصارف پزشکی ورق استیل 316


مقدمه

برای تولید ورق های استیل با خواص متفاوت، آلیاژهای مختلفی به فولاد افزوده می شود. فولاد ضد زنگ گرید دریایی که با نام ورق استیل 316 شناخته می شود، یکی از انواع ورق های استیل (فولادی) است که در محیط های خورنده تاب آوری قابل قبولی دارد. انواع مختلفی از این ورق استیل وجود دارد که با نام های مختلفی نظیر 316L، 316H، 316F، 316N شناخته می شوند که هر کدام درصد آلیاژهای متفاوتی دارند. در این مقاله ابتدا با این محصول بیشتر آشنا می شویم و سپس در مورد کاربردهای ورق استیل 316 در ساخت تجهیزات پزشکی، اطلاعاتی ارائه می دهیم.

معرفی ورق استیل 316

ورق استیل گرید 316 یک آلیاژ محبوب فولاد ضد زنگ با محدوده ذوب 2500 تا 2550 درجه فارنهایت است که به عنوان یک آلیاژ فولاد ضد زنگ آستنیتی، دارای ویژگی هایی مانند استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و غلظت بالای کروم و نیکل است. این آلیاژ دارای استحکام کششی 579 مگاپاسکال و حداکثر دمای استفاده در حدود 1472 درجه فارنهایت است. علاوه بر این، گرید 316 مولیبدن را در فرمول خود اضافه کرده است که مقاومت آلیاژ را در برابر اسیدها، قلیاها و حفره های کلرید بهبود می بخشد؛ در واقع گرید 316، یک ورق استیل ضد اسید محسوب می‌شود.



بررسی کیفیت ورق استیل 316

استفاده از گرید 316 همانند ورق استیل گرید 304 در صنایع غذایی رایج است؛ در حالی که ورق استیل 316 مقاومت بهتری در برابر خوردگی از خود نشان می دهد و در دماهای بالا، قوی‌ تر است. همچنین این ورق استیل با عملیات حرارتی سخت نمی شود و می توان آن را به راحتی شکل داد و کشید. آنیل کردن ورق های استیل ضد زنگ 316 و 316L  (روشی برای کاهش سختی و افزایش شکل‌ پذیری یا توانایی پذیرش تغییر شکل پلاستیک) قبل از خاموش شدن سریع نیاز به عملیات حرارتی بین 1900 تا 2100 درجه فارنهایت دارند.

کاربردهای ورق استیل 316

همانطور که اشاره شد ورق استیل گرید 316 و گرید 304 بسیار شبیه به هم هستند و خواص فیزیکی و مکانیکی مشابهی دارند؛ طوری که تشخیص تفاوت بین این دو با چشم غیرمسلح تقریبا غیرممکن است. ترکیبات متمایز کننده موجود در آلیاژ 316 عبارتند از: 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولیبدن.
افزایش محتوای نیکل و گنجاندن مولیبدن باعث شده است تا قیمت ورق استیل 316 کمی گرانتر از گرید 304 در هر اونس ماده باشد. اما برتری اصلی گرید 316، افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی است؛ به ویژه در برابر کلریدها، محلول های کلردار و محلول های اسیدی. این امر باعث می شود که ورق استیل ضد زنگ 316 برای کاربردهایی که به علت قرار گرفتن در معرض نمک یا سایر مواد خورنده قوی مشکل ساز است، مطلوب باشد.
برخی از کاربردهای رایج برای گرید 316 عبارتند از: استفاده در سبدهای استیل ضد زنگ، قطعات دریایی، محفظه های الکتریکی در فضای باز، ابزارهای پزشکی-جراحی، تجهیزات دارویی و تجهیزات شیمیایی، ساخت منیفولدهای اگزوز، قطعات کوره، مبدل های حرارتی، قطعات موتور جت، تجهیزات عکاسی، قطعات شیر و پمپ، مخازن و اوپراتورها و... همچنین در پردازش خمیر کاغذ، کاغذ و نساجی و برای هر قسمتی که در معرض محیط های دریایی قرار دارد نیز استفاده می شود.



دلایل استفاده از ورق استیل 316 در ساخت تجهیزات پزشکی

در تجهیزات پزشکی از آنجایی که وسیله باید به طور مستقیم با بدن انسان در تماس باشد، مهم است که از موادی که حساسیت زا نیستند، استفاده شود. ورق استیل 316 یک ورق استیل کم حساسیت است که همین ویژگی باعث محبوبیت آن در تولید تجهیزات پزشکی شده است. گرید L316 نیز به علت کمتر بودن کربن در آن، درجه حساسیت کمتری ایجاد می کند.
شکل پذیری بسیار خوب ورق استیل 316 نیز دلیل دیگری است برای اینکه از این آلیاژ در ساخت تجهیزات پزشکی و جراحی استفاده شود. به دلیل افزودن مولیبدن، ورق استیل ضد زنگ 316 نسبت به آلیاژهای مشابه مانند ورق استیل ضد زنگ 304، در برابر خوردگی مقاوم‌ تر است. این موضوع باعث کاهش ایجاد حفره از محیط های شیمیایی می شود و به ورق استیل ضد زنگ گرید 316 اجازه می دهد تا در محیط های بسیار اسیدی و سوزاننده، استفاده شود؛ بدون اینکه فلز آسیب ببیند. به عنوان مثال، فولاد ضد زنگ گرید 316 می تواند در برابر محلول های سوزاننده و کاربردهای خورنده مانند چربی زدایی بخار یا بسیاری از فرآیندهای تمیز کردن قطعات دیگر مقاومت کند.
این خواص همچنین فولاد ضد زنگ گرید 316 را برای کاربردهای دارویی و پزشکی ایده آل می کند. از آنجایی که فرآیندهای استریلیزاسیون در این صنایع برای جلوگیری از آلودگی، هم با ضدعفونی کننده های قوی و هم با دماهای بالا ترکیب می شوند، آلیاژ مقاومی مانند گرید 316 ایده آل است.
البته باید توجه شود که قیمت ورق استیل 316 به طور قابل توجهی نسبت به گریدهای 303 و 304 بالاتر است. بنابراین اگر محصول پزشکی مورد نظر قرار نیست با بدن انسان به صورت مستقیم ارتباط داشته باشد، می توان از گریدهای ارزان تر استفاده نمود.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله با ورق استیل 316 آشنا شدیم. دیدیم که این ورق استیل، ضد زنگ و ضد اسید است، مقاومت دمایی بالایی دارد و می توان به راحتی آن را تغییر شکل داد. همین ویژگی‌ ها به ما اجازه می دهد تا بتوانیم تجهیزات پزشکی متنوعی را با استفاده از این محصول تولید کنیم. البته با توجه به قیمت بالای این ورق استیل بهتر است فقط در مواقع ضروری از آن استفاده شود. در شرایط معمولی‌ تر که میزان اسیدی بودن و خورندگی محیط کمتر است، آلیاژ گرید 304 جایگزین مناسبی برای ورق استیل 316 محسوب می‌شود.

تولید قطعات درون کوره از استنلس استیل


مقدمه

کوره صنعتی که تحت نام کوره مستقیم یا کوره با سوخت مستقیم نیز شناخته می شود، وسیله ای است که برای تأمین گرمای فرآیندهای صنعتی مورد استفاده واقع می شود. عملکرد، گرمایش، نوع سوخت و روش تولید هوای احتراق از جمله عواملی هستند که در طراحی این کوره ها تاثیرگذار هستند. گرما در این تجهیزات از طریق انرژی الکتریکی یا اختلاط سوخت با هوا یا اکسیژن تولید می گردد. گرمای باقیمانده ی حاصل از این واکنش ها به شکل گاز از دودکش خارج می شود. هدف این مقاله بررسی برخی از اجزای مهم کوره ها و مواد ساخت آنها می باشد.

بدنه کوره های صنعتی

بدنه یکی از مهم ترین اجزای کوره بوده و باید وزن سایر قطعاتِ بکار رفته در ساخت آن را تحمل کند و همچنین از قابلیت انبساط و انقباض برخوردار باشد. با توجه به این ویژگی ها، یکی از مواد قابل اطمینان در چنین کاربردی، می تواند انواع ورق استیل نسوز از جمله ورق استیل 309 باشد. این گرید همانطور که از نامش پیداست، مقاومت بالایی در برابر حرارت و اکسیداسیون داشته و همچنین در مقابل تنش های گرمایی و خمشی نیز مقاوم است و از استحکام بالایی برخوردار می باشد. این قسمت از کوره باید طوری طراحی شود تا اجزایی چون سکوها یا نردبان های تعبیه شده روی آن را نیز به خوبی نگهداری کند. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که به علت بالا بودن قیمت ورق استیل 309، میتوان در ساخت بدنه کوره های صنعتی، گرید 321 را جایگزین این آلیاژ نمود.



مشعل های کوره های صنعتی

مشعل های بکار رفته در کوره های صنعتی در انواع مختلفی چون گازی، با محوریت سوخت مایع و همچنین دوگانه سوز ساخته می شوند. آلیاژ بکار رفته در ساخت این تجهیزات نیز می تواند ورق استیل 309 باشد، اما همچون ساخت بدنه، به علت گران تر بودن قیمت ورق استیل 309، آلیاژ 321 نیز گزینه ای جایگزین محسوب می شود که می تواند در چنین کاربردی مدنظر قرار گیرد.

سطوح بازتابنده یا عایق های کوره های صنعتی

با توجه به اینکه سطح داخلی بدنه ی کوره فولادی است و فولادها دارای قابلیت بالای انتقال حرارت هستند، حجم زیادی از گرما به واسطهی بدنه ی داخلی به بدنه خارجی و در نهایت به محیط بیرون منتقل می شود. در نتیجه ی این کار، انرژی زیادی تلف خواهد شد. به منظور جلوگیری از این امر و افزایش راندمان گرمایی کوره ها، این سطوح داخلی بدنه با استفاده از عایق پوشانده می شوند. این عایق ها افزون بر ممانعت از داغ شدن جداره و هدررفت انرژی، عهده دار وظایف دیگری نیز در کوره هستند. عایق های بکار رفته در کوره ها در درجه حرارت های بالا ویژگی های تشعشعی از خود نشان می دهند، به همین دلیل انتقال حرارت تابشی از سمت دیواره ی داخلی بیشتر می گردد. این موضوع نه تنها بازدهی کوره را افزایش می دهد، بلکه باعث می شود شار انتقال گرمای تشعشعی در کوره نیز به طور یکنواخت تری توزیع گردد. از آنجا که گازهای حاصل از احتراق حاوی ذرات جامد هستند و این ذرات در دماهای بالا خاصیت سایندگی دارند، جلوگیری از ساییده شدن دیواره های کوره از دیگر وظیفه های عایق ها می باشد.

رجیسترهای هوا در کوره های صنعتی

این تجهیزات در واقع دریچه هایی هستند که در مسیر هوای ورودی به مشعل ها قرار دارند و به واسطه ی آن ها، حجم هوای ورودی به کوره و شعله مشعل تنظیم می شود. هنگام تنظیم میزان احتراق مشعل در اولین راه اندازی، هوای اولیه تنظیم شده و سپس به کمک این دریچه ها هوای ثانویه نیز تنظیم می گردد. اپراتورها با دیدن شعله و باز و بسته کردن دریچه های هوا، رنگ، طول و شکل شعله را نیز تنظیم می کنند. این دریچه ها پس از ست شدن به ندرت و در مواقع التزام تغییر داده می شوند. از آنجا که با تغییرات باز و بسته کردن دریچه های هوا، حجم هوای ورودی تغییر می کند، دمای محفظه احتراق نیز تا حدودی دستخوش تغییرات قرار می گیرد. به همین جهت در شرایط بسیار خاص از این وسیله برای تنظیم دمای کوره استفاده می شود.

دمنده های کوره های صنعتی

در کوره هایی سیستم هوارسانی در آنها اجباری است، اجزایی تحت عنوان دمنده ها مورد استفاده قرار می گیرند. این دمنده ها باعث فرستادن هوا به داخل کوره شده و در ادامه ی آن دمنده های القایی هوا را از درون کوره به سمت دودکش می کشانند. نوعی دیگر از دمنده ها وجود دارد که به آن دمنده ی متوازن می گویند. در این مدل از یک دمنده قبل از کوره در ارسال جریان هوا به کوره و از یک دمنده بعد از کوره برای کشاندن هوا از درون کوره به سمت دودکش استفاده می شود.



دودکش در کوره های صنعتی

این وسیله استوانه ای توخالی می باشد که به شکل عمودی و در قسمت فوقانی قسمت متحرک کوره تعبیه می شود. هدف از نصب آن، خروج گازهای ناشی از احتراق از راه دودکش و ورود به جو می باشد. مهم ترین وظیفه ی این وسیله، ایجاد مکشِ طبیعی در کوره و ورودِ هوای مورد نیاز احتراق از محیط به کوره است. در برخی موارد برای تنظیم مقدار مکش کوره از دریچه های به نام دمپر درون دودکش ها استفاده می شود. با بسته تر شدن دریچه های این وسیله، گازهای حاصل از احتراف کاهش فشار بیشتری هنگام گذر از دودکش دارند و فشار در کوره افزایش خواهد یافت. به همین جهت دمپرها با تنظیم حجم جریانِ محصولاتِ احتراق از دودکش، فشار داخل کوره را تنظیم می کنند.