وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

بزرگترین نیروگاه خورشیدی ساخته شده از ورق استیل در دنیا

برای بدست آوردن انرژی های ارزان و تجدید پذیر در تمام نقاط مختلف دنیا با توجه به شرایط اقلیمی ،راه کارهای مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. از مهم ترین آنها انرژی باد ، زمین و خورشید مهم ترین این منابع هستند.

انرژی خورشید در این بین بدلیل استفاده کم تر از تجهیزات گران قیمت و سادگی در رسیدن به آن می تواند بعنوان ارزان ترین و به صرفه ترین انرژی تجدید پذیر و پاک شناخت.

انرژی خورشید در نیروگاه های خورشیدی به برق تبدیل می شود.سیستم های گرما خورشیدی کاربرد بیشتری دارند.در این سیستم ها انرژی گرمایشی خورشید باعث گرم و بخار شدن آب می شود.

آب بخار شده پس از حرکت در سیکل معین باعث حرکت توربین ها می شود و ازین راه برق تولید میگردد.عدم نیاز به آب فراوان ، تولید برق بدون مصرف سوخت ، سازگاری عالی با محیط زیست ، استهلاک کم و عمر زیاد از مزیت های اصلی و بارز این نیروگاه ها در مقایسه با نیروگاه های فسیلی و اتمی است.

فعالیت های نیروگاه های خورشیدی به این صورت است که، در اطراف یک برج، صفحات بازتابنده را مستقر می کنند. این صفحات معمولا ورق هایی از جنس استنلس استیل هستند. این ورق های استیل به یک موتور الکتریکی متصل هستند که در طول روز به آرامی و با توجه به جهت خورشید، طوری می چرخد که نور بازتابیده از سطح این صفحات به نقطه خاصی بازگردد.

به این ترتیب، مجموعه این ورق های استیل مثل یک آینه نور را در یک نقطه روی برج کانونی می کنند. در آن نقطه به دلیل متمرکز شدن نور خورشید، دما به شدت بالا می رود. لوله های آب که درون سیکل نیروگاه، آب را می گردانند، در آن نقطه قرار دارند و در آن جا از شدت گرما، آب تبخیر می شود. این بخار آب که حالا انرژی خورشید را در خود ذخیره کرده باعث حرکت توربین و سپس ژنراتور شده و برق تولید می کند.

لازم به ذکر است که مقدار  انرژى اى که زمین در یک ساعت از خورشید دریافت مى کند، بیش از انرژى مصرفى جهان در یک سال است. انرژى خورشیدى با بهره گیرى از روش ها و وسایل ویژه به تولید برق با استفاده از حرارت خورشید می پردازد که حرارت نیز پس از گذار از یک یا چند مرحله به انرژى الکتریکى تبدیل مى شود.

پاک بودن این سیستم، توجه بسیارى از کشورها و دولت هاى جهان را به خود معطوف کرده تا آنجا که انگلستان اخیرا با الزامى کردن استفاده از صفحات خورشیدى در ساختمان هاى در حال ساخت، گامى بلند و موثر در بهینه سازى مصرف انرژى برداشته است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد