وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

کویل چیست ؟ چرا فلزات نازک بار را به صورت کویل دسته بندی می کنند ؟



کویل :

 در ابتدای این مبحث میخوایم تعریف از کویل ها رو بهتون بگیم.

کویل پیچش های دایره ای شکلی هستند که به منظور به حداکثر رساندن سطح یک ورق به منظور سهولت در جابه جایی و کاهش هزینه های انتقالی ، کاهش فضای اشغال شده در انبار و همچنین جلوگیری از اعوجاج و لب پر شدن مورد استفاده قرار می گیرد. بیایید کمی تخصصی تر به موضوع نگاه کنیم.


سهولت در جابه جایی

یکی از پارامتر های بسیار مهم در صنعت انتقال محصولات از شرکت یا کارگاه تولیدی به دست مشتریان است. در صنعت فلزات ورق های نازک بار مصارف خاص خود را دارند و انتقال ورق نازک از شرکت به دست مشتری اگر به شکل ورق های برشکاری شده باشد ممکن است آسیب های جدی به ورق بزند و مشتریان ما ناراضی باشند.

شما فرض کنید شرکتی در اروپا میخواهد ورق نازک از یک فلز را به کشوری در قاره آسیا ارسال کند. بهترین راه حمل بار از طریق دریا خواهد بود.حال اگر ورق های نازک به شکل ورق های برش خورده باشند در حین بارگیری و پیاده سازی که ممکن است چندین بار اتفاق بیوفتد سلامت ورق با خطر جدی مواجه می شود. از این رو بهترین کار جهت سهولت حمل و نقل رول کردن این ورق ها است.


کاهش هزینه های انتقالی

برای مثال کویل استیل و ورق اورجینال استیل را با هم مقایسه می کنیم. اگر عرض و ضخامت را یکی درنظر بگیریم تنها طول برای این دو حالت متفاوت است. و بدیهی است که کسر طول به فضای اشغال شده عدد بزرگ تری برای کویل در مقایسه با ورق ها برش خورده شده است. این یعنی برای جابه جایی در هر بار می توان مساحت بالاتری را منتقل کرد. این یعنی کاهش هزینه انتقال


کاهش فضای اشغال شده در انبار

فرض کنید یک سوله را برای ذخیره ورق های خود انتخاب کرده اید. کویل در شکل دایره ای و فشرده قطعا فضای کمتری در مقایسه با ورق های باز و برش خورده اشغال می کند. وقتی در یک سوله مشابه بتوانیم ورق های بیشتری را در فرم کویل بگنجانیم پس نیاز به تامین سوله های جدید نداریم این یعنی کاهش هزینه های انبار داری




اعوجاج و لب پر شدن

دفرمه شدن محصولات چه فلزی یا غیر فلزی بدترین اتفاقی است که ممکن است رخ دهد. وقتی یک محصول دچار اعوجاج شد سخت می توان آن را به حالت اولیه بر گرداند.

حال در بحث ورق های نازک قطعا این مساله اهمیت ویژه ای پیدا میکند. زیرا ورقی با ضخامت 0.5 میلی متر قطعا در معرض اعوجاج و تاب برداشتن شدیدی است. لذا باز هم بهترین راه محافظت از ورق های فلزی نازک بار کویل کردن ها است.

با کویل کردن حتی می توان از زدگی های لبه یا برش هایی که در لبه به صورت ناخواسته ایجاد می شود جلو گیری کرد.

نکته مهم : معمولا کویل ها پس از تحویل به مشتری در کارگاه های برش توسط تجهیزات خاص باز می شوند .بدلیل خاصیت ارتجاعی فلزات باز کردن کویل حتما باید تحت شرایط خاصی رخ دهد در غیر اینصورت ممکن خطرات جدی برای سلامتی انسان داشته باشد.