وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

چرا از ورق استیل نگیر در ساخت ماشین لباسشویی استفاده می شود؟

مقدمه

ورق های استیل و یا به طور کلی آلیاژها، از عناصر و مواد اولیه جداگانه ای ساخته می شوند که تغییر در این مواد و یا نسبت بین ترکیبات آن، سبب می شود تا هر نوع از آن در صنعتی خاص و برای تولید محصولی خاص کاربرد داشته باشد. ورق استیل نگیر با دارا بودن درصد پایین تر فلز کروم و مقادیر بیشتر نیکل، ویژگی مغناطیسی خود را از دست داده و نمی تواند توسط آهن ربا جذب شود. 

شرکت های مختلف تولید کننده ورق استیل، به دلیل گستره کاربرد این ماده اولیه در صنایع مختلف، هر یک در جهت تولید محصول درجه یک و مطابق با استاندارهایی مانند مقاومت در برابر خوردگی، سایش، زنگ زدگی و ... تلاش می کنند.

از آنجا که ورق استیل نگیر و از آن جمله ورق استیل 304 مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارد به همین جهت بیشتر در تولید محصولاتی مانند سینک های ظرفشویی، لوازم آشپزخانه، وان حمام، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، وان حمام و یا سیستم های آبی مورد استفاده قرار می گیرد.



ورق استیل نگیر و انواع آن

آنچه در دسته بندی ورق های استیل بگیر و نگیر، آن ها را از یکدیگر متمایز ساخته است همین خاصیت مغناطیسی است که بر روی قیمت آن ها نیز تأثیرگذار است.

استیل نگیر،  هر چند فاقد خاصیت مغناطیسی است، اما استقامت زیادی در مقابل سوختن، ضربه و خوردگی دارد و جوش دادن و حالت گرفتن آن راحت تر است. اما نکته دیگر در رابطه با استیل نگیر، مقاومت متوسط آن در مقابل دما است که در مقابل خاصیت مغناطیسی، استقامت بسیار بالا در مقابل دما، استقامت کم در مقابل ضربه و خوردگی و حال گیری و جوش دادن دشوار استیل بگیر قرار دارد. 

امروزه انواع مختلفی از این نوع ورق، شامل ورق استیل 304، 316، 309، 310، 321 و 430 در بازار وجود دارد که از این میان، ورق استیل 304 با 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل، یکی از رایج ترین ورق های ضد زنگ استیل نگیر است و از قابلیت استقامت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی برخوردار است. 

علاوه بر ویژگی بالا، آنچه به محبوبیت این نوع ورق استیل کمک کرده، توانایی فرم پذیری بالا، جوشکاری برجسته آن و عرضه آن در طیف گسترده ای از محصولات مات چه در دسته استیل بگیر و چه در دسته استیل نگیر است. 

لایه اکسیدی بسیار نازک موجود برروی سطح نیز، که به شکلی طبیعی بر روی تمام گریدهای دربرگیرنده آهن و کروم وجود دارد، سبب می شود تا استنلس استیل ها در مقابل خوردگی مقاومت بالایی داشته باشند چراکه به سبب وجود این ماده قادر به خود ترمیمی بوده و در مقابل عوامل خارجی مصون می مانند. پس می تواند گزینه مناسبی در ساخت ماشین لباسشویی باشد.

ماشین لباسشویی از جمله پرکاربردترین وسیله خانگی است که امروز ضرورت آن در هر خانه ای احساس می شود. هنگام خرید این محصول، فاکتورهای متفاوتی در تصمیم گیری و انتخاب گزینه نهایی توسط خریدار دخیل است اما در کنار همه فاکتورها، آنچه نباید مورد غفلت قرار گیرد، مواد مورد استفاده در ساخت بخش های داخلی آن به ویژه مخزن ماشین لباسشویی است.


 


ساخت ماشین لباسشویی با استیل نگیر

مواد بکار رفته در قسمت داخلی ماشین لباسشویی، نقش مهمی در طول عمر ماشین لباسشویی بازی کرده و بنابراین از هر نظر به جز هزینه، ورق استیل نگیر، مزیتی رقابتی نسبت به سایر مواد محسوب می شود. 

آنچه در مخزن های ساخته شده از مواد دیگر مانند چینی و پلاستیک اتفاق می افتد این است که مینای مخزن با گذشت زمان فرسوده شده، فولاد زیر آن نمایان و در معرض زنگ زدگی قرار می گیرد. اما درام های ساخته شده از استیل نگیر، قابلیت تحمل تا سرعت چرخش بالاتر دارند و همین امر باعث می شود آب بیشتری از لباس ها حذف شده و راحت تر خشک شود. در نتیجه اینکه از نظر انرژی نیز کارآمدتر خواهد بود.

مورد دیگر اینکه در صورت استفاده از مواد پلاستیکی و یا چینی در ساخت درام یا مخزن مواد لباسشویی، پس از مدتی این بخش ها لکه ها و بوها را به خود جذب کرده و بد بو و بدرنگ می شود اما فولاد ضد زنگ نگیر، از آن جهت که کمتر متخلخل است احتمال تجمع لکه و بو در طول عمر دستگاه بسیار کمتر است.

فرسودگی حاصل از استفاده مداوم از دستگاه و ایجاد سطوح ناهموار نیز، پیامد دیگری است که می تواند باعث لطمه زدن به لباس ها و ساییدگی آن ها در ماشین های لباسشویی شود که از مواد دیگری غیر از ورق استیل ساخته شده اند اما استیل ضد زنگ، زبر نمی شود و بنابراین احتمال آسیب رساندن به لباس را کاهش می دهد.

برای دستیابی به این قابلیت ها، ورق های استیل 304 به عنوان یکی از گریدهای محبوب در استیل نگیر، با کاستن میزان صدا در نتیجه پاشیدن آب، مقاومت در برابر لکه و خوردگی، همچنین قیمت کم در مقایسه با ورق استیل بگیر 430 و همچنین موارد دیگری که در بالا به آن اشاره شد توانسته در تولید انواع مدل های ماشین لباسشویی جای پای محکمی برای خود باز کند. 

ورق استیل 304، به شکل های مختلف ورق، لوله، میله و ... تولید و به بازار عرضه می شود. قیمت ورق استیل نگیر متناسب با وزن، نوسانات ارز و فاکتورهای دیگر محاسبه می شود. 

 


شاید بتوان گفت استیل نگیر، یکی از پرکاربردترین مواد خام مورد نیاز در صنایع مختلف است که حدود 50 سال پیش کشف شد. 12 درصد کروم، این استیل را تبدیل به فولاد ضد زنگ می کند و هر چه میزان کروم افزایش یابد، خاصیت مغناطیسی آن کم می شود. این آلیاژ، علاوه بر کروم، داری 8 تا 12 درصد نیز نیکل است.

دلایل استفاده از ورق استیل نگیر در ساخت ماشین لباسشویی


مقدمه
فولاد، یکی از مهمترین متریال موجود در صنایع مختلف محسوب می شود که از آن در ساخت ابزار و لوازم متعددی استفاده می شود. ورق استنلس استیل، محصولی کاربردی از خانواده فولاد است که برای ساخت وسایل و تجهیزات صنعتی، خانگی و... مورد استفاده قرار می گیرد. انواع ورق های استیل به دو دسته اصلی ورق استیل نگیر و بگیر تقسیم بندی می شوند که در این مطلب به معرفی و کاربرد آن ها خواهیم پرداخت.

ورق استنلس استیل چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پیش از پرداختن به انواع ورق استنلس و موارد کاربرد آن، لازم است اشاره کوتاهی به ماهیت ورق استنلس استیل داشته باشیم. انواع ورق استیل، ویژگی و قابلیت های منحصربه فردی دارند. این امر باعث شده تا از آن ها در صنایع و بخشه ای مختلف و همچنین ساخت تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و... به بهترین شکل استفاده شود.
ورق های استنلس استیل از عناصری همچون کربن، نیکل، کروم، مولیبدن و... تشکیل شده اند. بیشترین عنصر تشکیل دهنده این ورق ها، آهن است که در افزایش مقاومت این متریال نقش مهمی دارد. وجود عناصر دیگر مانند نیکل و کروم باعث می شود تا ورق های استیل از مقاومت خوبی در برابر خوردگی برخوردار باشند.
همان طور که اشاره کردیم عناصر تشکیل دهنده این ورق ها در افزایش مقاومت و استحکام آن ها در برابر عوامل خارجی، نقش مؤثری دارند. در واقع این عناصر هستند که ورق استیل نگیر و... را به محصولاتی پرکاربرد و باکیفیت تبدیل می کنند.
یکی از مهمترین ویژگی های ورق استنلس استیل، میزان مقاومت آن در برابر خوردگی و ساییدگی است. همچنین یک ورق استنلس باکیفیت از استحکام بسیار بالایی در برابر حرارت برخوردار است. از دیگر ویژگی های این ورق های فولادی می توانیم به خاصیت ضدزنگ بودن آن ها، قابلیت جوشکاری، طول عمر مفید، قابلیت بازیافت شدن و... اشاره کنیم.

 

ورق استیل نگیر چیست؟

به طور کلی انواع ورق استنلس به دو دسته ورق استیل نگیر و بگیر تقسیم می شود. وجه تمایز این دو ورق فولادی در میزان عناصر تشکیل دهنده آن ها مشخص می شود. ورق استیل نگیر دارای مقادیر بیشتری از عنصر کروم بوده که همین امر باعث حذف خاصیت مغناطیسی ورق می شود؛ به این معنا که ورق نگیر جذب آهنربا نمی شود و هیچ خاصیت مغناطیسی در آن دیده نخواهد شد.
در مقابل، عنصر کروم در ورق استنلس بگیر بسیار کمتر بوده و به راحتی جذب آهنربا شده و خاصیت مغناطیسی دارد. با توجه به تفاوت این دو دسته از ورق استنلس، متخصصان و متقاضیان در صنایع مختلف از آن ها در ساخت تجهیزات و لوازم متفاوتی و... استفاده می کنند.

ورق استیل 304

ورق استیل 304 یکی از کاربردی ترین گریدها در گروه ورق استیل نگیر است که به فولاد 8/18 نیز شهرت دارد. ورق استیل 304 از 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم تشکیل شده و خاصیت ضدزنگ قابل توجهی دارد. با توجه به این خاصیت و قرار گرفتن آن در دسته بندی ورق استیل نگیر، از این متریال در ساخت لوازم خانه و آشپزخانه مانند ماشین لباسشویی، قابلمه، سینک ظرفشویی و... استفاده می شود.
یکی دیگر از دلایل استفاده از ورق استیل 304 در ساخت لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، قابلیت جوشکاری و انعطاف پذیری بالای این ورق فولادی است.

کاربرد ورق استیل نگیر در ساخت لوازم خانگی

همه ما می دانیم که قطعات داخلی ماشین لباسشویی مانند مخزن یا دیگ دستگاه، در معرض مستقیم انواع مواد شوینده و آب قرار دارند؛ به همین جهت متریالی که برای ساخت این قطعات مورد استفاده قرار می گیرد باید از خواص مکانیکی مطلوبی برخوردار باشد.
یکی از این خواص مکانیکی، استقامت بالای قطعات داخلی ماشین لباسشویی در برابر خوردگی است. بهترین متریال فولادی برای این منظور، ورق استیل نگیر مانند ورق استیل 304 است. همان طور که اشاره کردیم ورق استیل نگیر مانند گرید 304 از خاصیت مغناطیسی برخوردار نبوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد. همچنین انعطاف پذیری و قابلیت جوشکاری این دسته از ورق های استنلس کار متخصصین در ساخت این قطعات را آسان تر کرده است. حال این سؤال پیش می آید که چرا بهتر است از ورق استیل 304 در ساخت ماشین لباسشویی استفاده کنیم؟

 

دلیل استفاده از ورق استیل نگیر در ماشین لباسشویی

اصلی ترین و مهمترین دلیل استفاده از ورق های نگیر مانند ورق استیل 304 در ساخت ماشین لباسشویی، مقاومت و استحکام قابل توجه آن در برابر خوردگی است. با این حال دلایل دیگری نیز وجود دارد که اهمیت استفاده از این متریال فولادی را مشخص می کند.
استفاده از ورق استیل نگیر در مخزن ماشین لباسشویی به سرعت بیشتر حرکت مخزن هنگام شستشوی لباس ها، کمک می کند. این امر باعث می شود تا لباس ها بهتر شسته شده و با خارج شدن آب از لباس ها، مرحله خشک شدن نیز بهتر انجام شود. همچنین می توانیم به حذف بوی نامطبوع و لکه های سخت از روی لباس اشاره کنیم.
استفاده از ورق استیل 304 در مخزن ماشین لباسشویی باعث می شود تا لباس ها هنگام شستشو، بو نگرفته و همچنین لکه های ایجاد شده بر روی لباس هم از بین بروند. تمامی این ویژگی ها باعث می شوند تا در نهایت لباس های شسته شده درون ماشین لباسشویی، کیفیت اولیه خود از نظر بافت و رنگ را از دست ندهند.

قیمت ورق استیل نگیر

قیمت ورق استنلس با توجه به نوسان نرخ ارز در بازار، دائما در حال تغییر است؛ به همین جهت یکی از عوامل اصلی تعیین کننده قیمت ورق استیل نگیر، نرخ روز ارز است. نوع ورق و گرید آن نیز بر روی قیمت نهایی تأثیرگذار هستند. همچنین ضخامت و قطری که متقاضی از ورق در نظر دارد نیز قیمت را تغییر می دهد. برای دریافت قیمت ورق استیل نگیر باید عوامل بسیاری مانند هزینه گمرک، نرخ ارز، نوع ورق، ضخامت ورق، موارد مصرف و... را در نظر داشته باشید. کارشناسان و متخصصان در این حوزه می توانند راهنمای خوبی برای شما هنگام انتخاب و خرید انواع ورق استنلس استیل باشند.