وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

نگاهی دقیق تر به ورق های استیل 304 و 303

نگاهی دقیق تر به ورق های استیل 304 و 303

نگاهی دقیق تر به ورق های استیل 304 و 303

ورق استیل 303 و 304 دو گرید محبوب ورق استیل هستند. ورق استیل که به دلیل استحکام و خواص ضدخوردگی آن به طور گسترده ای شناخته شده است، در لوازم جانبی آشپزخانه، ابزار جراحی، بدنه خودرو و مجسمه ها ظاهر می شود.

مقدمه:

ورق استیل 304 و 303 دو گرید محبوب ورق استیل هستند. ورق استیل که به دلیل استحکام و خواص ضدخوردگی آن به طور گسترده ای شناخته شده است، در لوازم جانبی آشپزخانه، ابزار جراحی، بدنه خودرو و مجسمه ها ظاهر می شود. خواص ضد زنگ آن نه تنها در برابر خوردگی مقاوم است، بلکه از نظر زیبایی شناختی نیز قابل اعتماد و در نتیجه محبوب است. با این حال، همه ورق های استیل با هم یکسان نیستند. مانند سایر اشکال فولاد، ورق استیل در انواع مختلفی تولید می شود. بنابراین، بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم و ورق استیل 303 در مقابل 304 را با هم مقایسه کنیم.

ورق استیل 303 چیست؟

ورق استیل درجه 303 را می توان در صفحات، میله های شش گوش، میله های گرد، میله های مربعی، یا میله های تخت نورد خریداری کرد. این فلز غیر مغناطیسی و آستنیتی است که با عملیات حرارتی سخت نمی شود.
این گرید ورق استیل در برابر عناصر خورنده خفیف مقاومت می کند، اما به دلیل کلرید موجود در نمک، در محیط های دریایی حفره دار شده و زنگ می زند. در واقع، این فولاد در محیط‌های کلرید بالاتر از 140 درجه فارنهایت ترک می‌خورد.

ترکیب شیمیایی ورق استیل 303 چیست؟

از نظر شیمیایی، ورق استیل گرید 303 شامل آهن، کروم (17 تا 19%)، نیکل (8 تا10%)، منگنز (2%)، فسفر (0.2%)، کربن (0.15%) و گوگرد (0.15% حداقل) است. درصدهای دقیق ممکن است کمی متفاوت باشد زیرا این درجه از فولاد بر اساس خواص فیزیکی آن به جای خواص شیمیایی آن طبقه بندی می شود.

ورق استیل 303 چقدر استحکام دارد؟

استحکام فولاد معیاری از توانایی آن برای مقاومت در برابر نیرو بدون شکستگی یا تغییر شکل دائمی است. استحکام تسلیم نقطه ای را مشخص می کند که در آن فولاد تحت تنش تغییر شکل می دهد. متخصصان فلزات استحکام تسلیم را از طریق یک سری آزمایش تعیین می کنند و آن را بر حسب مگا پاسکال (MPa) یا N/m2 بیان می نمایند. استحکام تسلیم ورق استیل درجه 303 حدود 415 مگاپاسکال است.

استحکام کششی نقطه ای را مشخص می کند که در آن فولاد تحت تنش می شکند. با انجام آزمایش با نمونه و سپس تقسیم نیروی پیک بر سطح مقطع تعیین می شود. استحکام کششی ورق استیل درجه 303 حدود 690 مگاپاسکال است. این گرید از فولاد قبل از شکستن 40 درصد کشیده می شود.

آیا می توان 303 را سخت کرد، جوش داد یا ماشین کاری نمود؟

بله، ورق استیل درجه 303 را می توان سخت کرد اما نه با حرارت. باید با حرارت دادن به حدود 1850 درجه فارنهایت تا 2048 درجه فارنهایت و سپس خنک کردن سریع آن، محلول را تصفیه کرد. در نتیجه در صورت سفت شدن مقداری از شکل پذیری خود را از دست می دهد.

به دلیل محتوای گوگرد نسبتاً بالایی که دارد، این نوع فولاد نباید جوش داده شود، اما می توان آن را با استفاده از الکترودهای آلیاژی 310 جوش داد. ورق استیل درجه 303 دارای ماشینکاری آسان است و می توان آن را با لبه های تیز و سبک با استفاده از خنک کننده ها و روان کننده ها در مقادیر زیاد برش داد. در نتیجه، این درجه یک انتخاب عالی برای ساخت قطعاتی است که نیاز به ماشینکاری گسترده دارند.

ورق استیل 303 برای چیست؟

ورق استیل درجه 303 به صورت پیچ، بولت و مهره، چرخ دنده، شفت، سوپاپ، قطعات هواپیما، یا محصولات دستگاه پیچ استفاده می شود. برای کشتی ها، قایق ها یا هر چیزی که برای انتقال گاز تحت فشار استفاده می شود، مناسب نیست.

ورق استیل 304 چیست؟

قیمت ورق استیل


ورق استیل درجه 304 احتمالاً متداول ترین گرید فولاد زنگ نزن آستنیتی است. در فولادهای آستنیتی، آلیاژ حاوی درصد بالایی از نیکل و کروم است. این آلیاژ در ورق استنلس استیل 304، میله فولادی ضد زنگ 304، ورق فولادی ضد زنگ 304 و لوله فولادی 304 موجود است.

در نتیجه فولادهای آستنیتی نه تنها در اثر آب و هوا بلکه در برابر اسیدها نیز در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند. با این حال، این فولادها یک نقطه ضعف دارند و هم در برابر یون کلرید است. یون‌های موجود در کلرید سدیم، مانند یون‌هایی که در ساحل یافت می‌شوند، به شدت ورق استیل درجه 304 را حفره دار می‌کنند.

304 چقدر قوی است؟

ورق استیل درجه 304 یکی از قوی ترین، بادوام ترین و با کیفیت ترین گریدهای فولادی موجود است. استحکام کششی آن بین 520 تا 720 مگاپاسکال است و استحکام تسلیم آن حدود 215 مگاپاسکال است. قبل از شکستن تا 70 درصد کشیده می شود.

تفاوت ورق استیل 303 با 304 چیست؟

این دو گرید از ورق استیل بسیار شبیه به هم هستند. آنها به طور قابل مقایسه ساخته شده اند و هر دو مفید، بادوام و مقرون به صرفه هستند. با این وجود، آنها یکسان نیستند.

تفاوت های عمده آنها عبارتند از:

ترکیب شیمیایی: آلیاژ درجه 303 به طور کلی دارای مقادیر بیشتری کربن، سیلیکون، فسفر و گوگرد نسبت به آلیاژ درجه 304 است که به نوبه خود حاوی کروم بیشتری است.

دوام: به دلیل ترکیب شیمیایی 303 که ماشین کاری آن را بیشتر می کند، این نوع فولاد نسبت به درجه 304 در برابر خوردگی مقاوم تر است.

قابلیت استفاده: از آنجایی که ماشینکاری ورق استیل 304 آسان است، اغلب برای ساخت قطعات ظریف و پیچیده مانند پیچ، بولت و مهره و شفت استفاده می شود. گرید 304 که جوشکاری آن آسان‌تر است، معمولاً در قطعات خودرو یا مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

هزینه: هر دو گرید فولاد به طور کلی مقرون به صرفه هستند. با این حال، گرید 303 معمولاً با قیمت کمی بالاتر به فروش می رسد.







گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد