وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

QuesTek 1.2 میلیون دلار از ARPA-E تأمین می کند



QuesTek Innovations LLC اعلام کرد که به آن 1.2 میلیون دلار بودجه از طرف آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته وزارت انرژی ایالات متحده (ARPA-E) اعطا شده استبودجه برای طراحی و توسعه یک راه حل جدید مواد برای آلیاژهای تیغه توربین نسل بعدی و سیستم های پوشش سازگار استفاده می شود. QuesTek سیستمی از آلیاژهای پایه Niobium با درجه عملکرد مناسب برای ساخت مواد افزودنی را طراحی می کند که قادر به حفظ عملکرد در دمای بالا و در نتیجه افزایش بازده سوخت است


 

QuesTek از مدلهای مبتنی بر مهندسی محاسبات یکپارچه و تجربه گسترده خود در زمینه طراحی آلیاژهای دوپلکس ، آلیاژهای نسوز ، آلیاژهای آنتروپی بالا و پوشش ها برای طراحی یک سیستم آلیاژ چند ماده بر پایه نیوبیوم قابل چاپ استفاده خواهد کردطراحی همزمان مواد با همکاری موتور توربین OEM Pratt & Whitney برای تعریف الزامات هوافضا ، انجام طراحی قطعات و آزمایش راهنمای و صلاحیت حاصل می شودعلاوه بر این ، تیم پروژه شامل آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا برای توسعه فرآیند AM و دانشگاه مینه سوتا برای توسعه پوشش است.

 

پرسش و پاسخ این جایزه رقابتی را از برنامه ARPA-E ULtrahigh Temperature Imperiable Material Advancing Turbine Efficiency (ULTIMATE) برای توسعه و نشان دادن مواد با درجه حرارت فوق العاده بالا که می توانند در محیط های با درجه حرارت بالا و فشار زیاد یک تیغه توربین گاز کار کنند ، دریافت کرد.

 



برای مطالعه مقالات بیشتر در رابطه با ورق استیل می توانید از وبسایت توان فلز بازدید کنید. همچنین برای استعلام از آخرین قیمت ورق استیل در ایران نیز از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان این تیم صحبت کرده و ورق مورد نیاز خودتون را سفارش بدهید.

ده مورد از استفاده ورق استیل در خانه



ورق استیل یکی‌ از پرکاربرد‌ترین مواد مورد استفاده در تمامی زمینه های صنعت می باشد. نمونه ای از این کاربردها بکارگیری در ساخت لوازم خانگی می باشد. بدون استفاده از ورق استیل، بسیاری از لوازم خانگی و حتی خود منازل نیز به استحکام لازم نمی رسند. در این مقاله، به ده نمونه از کاربردهای ورق استیل در منزل اشاره شده است:

۱. ذخیره  و نگهداری ( انبار)

از ورق استیل در محل های نگهداری وذخیره سازی منازل ، مانند کابینت های فولادی و واحدهای قفسه بندی نیز استفاده می شود. فولاد توانایی مقاومت در برابر وزن سنگین و دمای بالا را دارد و همچنین ایمن خواهد ماند.

۲. ظروف و لوازم خانه

همانطورکه آگاه هستید ظروف و وسایل آشپزخانه که ما هر روزه از آنها استفاده می کنیم، عمدتا از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند. استنلس استیل ماده بسیار سخت و مقاوم بوده، که به دلیل ترکیب کروم و نیکل دچار لکه یا زنگ زدگی نمی گردد.

۳. حمل و نقل

به طور متوسط، ۵۰% یک خودرو از فولاد ساخته می شود. در اغلب ماشین ها، بدنه، درها، موتور، سیستم تعلیق و قطعت داخل عمدتا از فولاد ساخته می شوند. این امر بدین دلیل است که فولاد قابلیت شکل پذیری داشته که می تواند به شکل های مورد نیاز به منظور ساخت قطعاتی همچون پنل های بدنه و شاسی ها شکل درآید. فولاد را همچنین می توان در قالب هایی‌ ریخته گری کرده و سپس خنک نمود تا اشکالی همچون قطعات موتور را ایجاد کرد و به راحتی‌ بوسیله جوشکاری به یکدیگر متصل گردند.

۴. پیچ‌ها و لولا ها

بسیاری از پیچ‌ها و لولا‌ها که در اطراف خانه می بینید از فولاد ساخته شده ا‌ند. استنلس استیل گزینه‌ای فوق العاده می باشد، که دلیل آن مقاومت فوق العاده در مقابل زنگ زدگی و خوردگی و مقاومت در برابر حرارت می باشد.

 



۵. لوازم خانگی

اغلب لوازم خانگی مدرن در منازل، همچون یخچال ها، تلویزیون، سینک ها، توستر‌ها و غیره از ورق استیل ساخته شده ا‌ند. یک وسیله ساخته شده از ورق استیل به سادگی‌ در خلال تصادفات دچار خراش نشده، و علیرغم کاربرد‌های زیاد در مقابل لکه و زنگ خوردگی مقاومت می کند. شما می توانید لوازم و وسایل ساخته شده از ورق استیل را به سادگی‌ و با استفاده از یک پارچه کهنه تمیز کنید. سطح ورق استیل متخلخل نبوده، که بدین معنی‌ است که در مقابل جرم و باکتری ‌ها بهتر از غذا یا سطوح پلاستیکی مقاومت می‌کند. این ویژگی ها سبب کاربرد گسترده استنلس استیل ها در ساخت لوازم و تجهیزات مورد نیاز در مهد کودک ها و محل های نگهداری حیوانات شده است. ورق استیل 304 (ورق استیل نگیر) و 430 (ورق استیل بگیر) عمده ترین گریدهایی هستند که در ساخت لوازم خانگی مورد استفاده واقع شده اند.

۶. سازه 

سازه های فولادی حدود 70% از  فریم ها و اسکلت های ساختمان های چند طبقه در انگلستان را شامل می شوند. فولاد با بتون خوب جوش خورده، قوی و مقرون به صرفه می باشد. یک اسکلت سازه‌ای از فولاد را میتوان در طول چند روز به جای چند هفته بنا نمود، و بسته به مقیاس پروژه ۲۰-۴۰ درصد در زمان ساخت صرفه جویی‌ نمود.

۷. رادیاتور ها

رادیاتورها نمونه دیگری از تجهیزات موجود در منزل هستند که از ورق استیل ساخته می شوند. فولاد یک رسانای فوق العاده گرما، با دوام و مقاوم می باشد. یک رادیاتور فولادی آهسته تر خنک شده، که این امر امکان می دهد تا حرارت باقیمانده در خانه شما باقی‌ مانده و اتاق های شما را به مدت طولانی تر گرم نگاه دارد.

۸. تزئینات

ورق استیل در تزئینات خانه ها امروزه بسیار محبوب می باشند، که دلیل آن توانایی تناسب با دکوراسیون لوکس و مواد زنگ زدنی‌ بین آنها می باشد. کاربرد‌های از روی میز تا مبلمان و دستگیره های پله ها متغیر می باشد.




۹. ساخت آبنما 

فولاد زنگ نزن محبوب ترین ماده مورد استفاده در طراحی‌ های  آبنما می باشد، که دلیل آن تناسب با باغ های معاصر و کلاسیک می باشد. این ماده بسیار جذاب بوده و قابلیت براق سازی یا رنگ خوردن به جهت خلق تضاد رنگی‌ و جذابیت داشته و به آسانی‌ در اشکال مختلفی‌ از خطوط هندسی تا منحنی های سیال نرم به کار می رود. علاوه بر این، آبنمای ساخته شده از جنس ورق استیل نور خورشید را انعکاس می دهد، که عمق و فضای بیشتری را ایجاد نموده، در حالی‌ که نور به نواحی پر سایه فضای باغ شما هدایت می‌رسد.

۱۰. کاربردهای مرتبط با طراحی باغ

ممکن است به این امر فکر نکرده باشید، ولی‌ ورق استیل می تواند در ساخت ظروف کاشت و گلدان‌های زیبایی‌ مورد استفاده قرار گیرد. این ماده مقاوم بوده، در مقابل عناصر مقاومت می کند و منجر به درخشش و انعکاس نور می شود. استفاده از گلدان ها و ظروف کاشت استیل جلوه ی ریبایی به باغ ها می بخشد.

 

ورق استیل دکوراتیو یا طرحدار چیست ؟



ورق استیل طرح دار (ورق استیل دانه گندمی)

استنلس استیل ها معمولا در قالب ورق، لوله، تیوب، میلگرد، پروفیل و .... روانه بازار می شوند. در بین مقاطع تولیدی از این فولادها، استنلس استیل به شکل ورق یکی از اصلی ترین نیاز روز واحدهای صنعتی بوده و بخش عظیمی از تولید فولادهای زنگ نزن را به خود اختصاص داده است. ورق های استنلس استیل در عرف بازار به ورق استیل معروف هستند. با توجه به گستردگی و بکارگیری روز افزون ورق استیل در صنایع مختلف، بسته به نوع کاربرد، این ورق ها با سطوح مختلفی تحویل مشتری می شوند. رایج ترین سطح پرداخت پایانی در ورق استیل عبارتند از:

دوپولیش مات (2B)

براق (BA)

خشدار روکش دار (No.4)

مات تک پولیش (No.1)

آینه ای (mirror or No.8)

طرح دار (Patterned)

در بین سطوح معرفی شده، ورق استیل با سطح طرح دار (Patterned) به وفور در صنایع تزئینی و ساختمانی استفاده شده است. قدمت بکارگیری این ورق ها به بیش از 40 سال می رسد. بکارگیری ورق استیل طرح دار علاوه بر زیبایی و جذابیت ظاهری، هزینه های تعمیر و نگهداری را نیز کاهش می دهد. این ورق ها در طرح ها و رنگ های مختلفی ارائه می گردند. ورق استیل دانه گندمی، آجدار، طلایی طرح دار، نقره ای طرح دار و... تنها نمونه هایی از گونه های متفاوت ورق استیل با سطح طرح دار می باشند.

اما در بین انواع ورق های استیل طرح دار، ورق استیل دانه گندمی یکی از معروفترین و پرکاربرد ترین ورق های طرح دار بوده که در بسیاری از کاربردهای تزئیناتی و دکوراسیونی توانسته نظر طراحان و تولید کنندگان این اصناف را به خود جلب کند.

 

 

 

تولید ورق استیل طرح دار (ورق استیل دانه گندمی)

پروسه تولید ورق استیل دانه گندمی همانند دیگر ورق ها می باشد مضاف بر اینکه یک سری فرایندهای مکانیکی توسط دستگاه هایی خاص جهت ایجاد برجستگی و طرح روی سطح این ورق ها اعمال می شود. این دستگاه معمولا با اعمال فشار مکانیکی طرح و الگوی مورد نظر را روی سطح ورق استیل پدید می آورند.

مزایای بکارگیری ورق استیل طرح دار (ورق استیل دانه گندمی)

علاوه بر زیبایی ظاهری، ایجاد برجستگی و طرح روی سطح این ورق ها، افزایش مقاومت به خراشیدگی را نیز به دنبال دارد. در نتیجه سطح ظاهری ورق استیل دانه گندمی در مقایسه با دیگر ورق های استیل با سطوح غیر طرح دار، بیشتر از آسیب مصون مانده و عمر طولانی تری خواهد داشت. همچنین همانطورکه پیش تر نیز اشاره شد با بکارگیری این ورق ها، هزینه های تعمیر و نگهداری نیز کاهش می یابد.

یکی دیگر از مزایای ایجاد طرح و الگو روی سطح ورق استیل افزایش مقاومت به سایش است زیرا با ایجاد برجستگی روی سطح این ورق ها عملا، سطح تماس کاهش یافته و به تبع آن امکان اصطکاک و سایش نیز کاهش می یابد. همین ویژگی منجر به توسعه ی بکارگیری ورق استیل طرح دار در ساخت بعضی از ماشین آلات مورد استفاده در صنایع غذایی و نوشیدنی شده است.

ورق استیل طرح دار (ورق استیل دانه گندمی) در ایران



ورق استیل دانه گندمی و دیگر انواع ورق استیل طرح دار موجود در ایران وارداتی هستند و در کشور تولید نمی شوند. کشورهای مختلفی در سرتاسر دنیا هستند که این ورق ها را تولید می کنند. به عنوان مثال کمپانی آسرینوکس در اسپانیا یکی از برترین تولید کنندگان استنلس استیل در دنیا می باشد که ورق استیل دانه گندمی و دیگر انواع ورق استیل طرح دار نیز جزء محصولات تولیدی این کارخانه می باشد.

کاربرد ورق استیل طرح دار (ورق استیل دانه گندمی)

به طور کلی با پیشرفت روز افزون صنعت، بکارگیری ورق های استیل طرح دار نیز افزایش می یاید. اما همانطورکه پیش تر نیز اشاره شد عمده ترین کاربردهای ورق استیل دانه گندمی مربوط به مصارف دکوراسیونی و تزئیناتی همچون فضای داخل ساختمان ها و ادارات می باشد. لمسه کاری های مبل نیز نمونه ای از کاربردهای ورق استیل دانه گندمی در امور تزئیناتی است. در بین واحدهای صنعتی، تولیدکنندگان اجزای آسانسور همچون بخش داخلی کابین و سقف آسانسور یکی از عمده ترین مشتری ها و مصرف کننده های ورق استیل دانه گندمی هستند. اجزای آسانسور در حین سرویس دهی در معرض تماس بسیار زیاد می باشد. بنابراین، این تجهیزات باید از جنسی ساخته شوند که نیاز به نگهداری و مراقبت کمتری دارند. به همین دلیل بکارگیری ورق استیل دانه گندمی در بین تولیدکنندگان این صنف توسعه یافته است.

انواع ورق استیل طرح دار (ورق استیل دانه گندمی)



 گریدهای آلیاژی مختلف در بین استنلس استیل ها می توانند با سطوح مختلف تولید شوند. اما در بین  این رده های آلیاژی، ورق استیل 304 (ورق استیل نگیر) و ورق استیل 430 (ورق استیل بگیر) با سطح دانه گندمی بیشترین توجه را به خود جلب کرده اند. معمولا یکی از مقاطع و سطوح پایانی رایج در تولیدات مرتبط با این دو گرید، ورق استیل دانه گندمی می باشد.

قیمت ورق استیل طرح دار (ورق استیل دانه گندمی)

قیمت ورق استیل با سطوح مختلف در یک گرید خاص بنابر اعمال پرداخت و کاری که روی این ورق ها انجام گرفته است تعیین می گردد. از آنجایی ایجاد سطوح طرح دار همچون سطح دانه گندمی روی ورق استیل در مقایسه با دیگر سطوح پرداخت پایانی همچون مات یا دوپولیش (2B)، براق (BA)، خشدار روکش دار (No.4) به کار بیشتری نیاز دارد، به همین جهت ورق استیل دانه گندمی نسبت به موارد نام برده بهای بالاتری دارد.