وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

ورق استیل در تولید لولای درب



مقدمه

لولا یکی از مهم ترین تجهیزاتِ مورد استفاده در انواع درب ها می باشد. این وسیله فاصله درب از طرفین، چارچوب و لنگه ها را به طور دقیق تنظیم کرده و همچنین موجب افزایشِ هر چه بیشترِ زیبایی درب می شود. لولا در شکل ها و انواع مختلفی تولید می شود و هر یک دارای کاربردی منحصر به فرد می باشد. لولا همچنین با توجه به زمینه کاربرد می تواند از مواد متنوعی چون آهن، فولاد کربنی، فولاد با روکش آلومینیوم و استنلس استیل ساخته شود.

مواد ساخت و قیمت لولای درب

همانطور که اشاره شد، مواد ساخت لولا می تواند از جنس آهن، کربن استیل، فولادِ روکشدار شده با آلومینیوم و ورق استیل بگیر باشد. از بین همه این مواد، ورق استیل 430 با توجه به ویژگی هایی که دارد، انتخابی ترجیحی از طرف سازندگان و تولیدکنندگان لولا محسوب می شود. از جمله ی این ویژگی ها می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی و همچنین استحکام بالا اشاره کرد.
نرخ گذاری لولای درب با نرخ مواد اولیه ی ساخت (در این مورد قیمت ورق استیل بگیر) رابطه ای مستقیم دارد. قیمت ورق استیل 430 بکار رفته در ساخت لولا، نقشی تعیین کننده در قیمت نهایی آن ایفا می کند.




خصوصیات لولای درب از جنس فولاد ضد زنگ

لولای ساخته شده از ورق استیل بگیر (مثلاً ورق استیل 430) از مقاومت خوبی در برابر خوردگی برخوردار است و به راحتی دچار زنگ زدگی نمی شود. همچنین استحکام مکانیکی بالای آن باعث می شود وزن درب را برای مدت های بسیار طولانی به راحتی تحمل کرده و خللی در عملکرد آن ایجاد نشود. این لولاها با توجه به مکانیزم کارکردشان، به صورت دوره ای به روغنکاری نیاز پیدا می کنند تا هنگام باز و بسته شدن روان باشند و در بلند مدت دچار فرسایش نشوند. 

انواع لولای درب

یک از فاکتورهای مهم در انتخاب لولای مناسب، جنس درب می باشد. طول عمر درب رابطه ای مستقیم با لولای مورد استفاده دارد، زیرا در صورت مناسب نبودن آن، به مرور ساییده شده و درب دچار فرسودگی می شود. در ادامه به بررسی برخی از انواع لولا پرداخته شده است.

لولای تخت

این لولا که یکی از کارآمدترین انواع لولا محسوب می شود، زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که لنگه درب ساده باشد. اتصال جعبه ها، درب های آکاردئونی و تاشو از جمله کاربردهای این مدل لولا می باشد.

لولای پاشنه ای

این مدل بر خلاف لولاهای دیگر در ناحیه ی کناری نصب نمی شود، بلکه آن ها را در قسمت پایین و بالای درب یا کف و سقف کابینت ها نصب می کنند. این لولا با توجه به اینکه بعد از نصب در معرض دید قرار ندارد، تحت عنوان لولای مخفی نیز شناخته می شود.

لولای ساده

این لولا از دو برگ و یک پین تشکیل شده است. حفره روی برگ به صورتی طراحی شده تا پیچ به طور کامل درون برگ و هم سطح آن قرار بگیرد. این مدل لولا عمدتاً در صنعت چوب و ساخت مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد.

لولای متری

این لولا همانطور که از نامش مشخص است، به شکل متری تولید می گردد. از قابلیت های این لولا می توان به انعطاف پذیری و برش آن در اندازه های دلخواه اشاره کرد. فاصله ی بین درب و بدنه با بکارگیری این لولا بسیار کم بوده و برای کاربرد در درب های سراسری مناسب می باشد.

لولای فنردار

این مدل که به عنوان لولای لب به لب نیز شناخته می شود، برای اطمینان از بسته شدن درب پس از رها کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد. این لولا در انواع درب های معمولی چوبی و فلزی می تواند بکار گرفته شود. با کالیبره کردن آنها می توان درجات مختلفی از شدتِ کشش را فراهم کرد. این مدل از جمله ی پرکاربردترین و محبوب ترین انواع لولاها محسوب می شود.




لولای دوطرفه

این لولا برای آن دسته از درب هایی که از دو طرف باز می شوند، بسیار ایده آل است. لولای دو طرفه با برخورداری از دو محور، مرکزی برای گردش ایجاد می کند. محل کاربرد این لولا عمدتاً در درب آشپزخانه ها و بیمارستان ها می باشد.

اهمیت کیفیت لولای درب

این وسیله یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزای درب می باشد و در صورت برخورداری از ساختار اصولی و مهندسی و همچنین کیفیت ساخت و نصب صحیح بر روی درب، در روان باز و بسته شدن آن تاثیری بسزا خواهد داشت. لولا بایستی با وزن، ابعاد و کاربری درب تناسب داشته باشد، زیرا یک لولای ایده آل، در تمام طول عمر مفید تعیین شده برای یک درب، باید بتواند بدون کوچکترین صدایی و با حرکتی روان درب را حول محور خود بگرداند و به راحتیِ هر چه تمام تر وزن درب را تحمل کند.
کیفیت لولای درب، رابطه ی مستقیمی با افزایش طول عمر مفید آرام بند، قفل و یراق دارد. به عنوان نمونه، دربی که دارای لولای مناسب و روان نباشد، به راحتی باز و بسته نمی شود و به جهت چفت شدن درب و چارچوب باید قدرت و سرعت آرام بند را افزایش داد. این موضوع باعث کاهش عمر آرام بند می شود.

قاشق و چنگال ساخته شده از ورق استیل نگیر



مقدمه

همان طور که در جریان هستید، این روزها ورق‌های استیل گوناگونی روانه بازار شده‌اند و هر یک هم وظایف و کاربردهای خاص خود را دارند. اگر کمی دقت داشته باشیم، متوجه گوناگونی این ورق‌ها می‌شویم. این در حالی است که این تنوع در گذشته وجود نداش و افراد در این خصوص با مشکلاتی مواجه بودند.
 
ما تا به حال در وب سایتمان مطالب زیادی را در این خصوص در دسترس قرار داده‌ایم. به کاربردها، جزییات، ترکیبات و مزایای هر یک از ورق‌های استیل پرداخته‌ایم که توصیه می‌کنیم هرگز آن‌ها را از دست ندهید. ضمن این که مطالبی را پیرامون قیمت آن‌ها عرضه کرده‌ایم که دانستن آن‌ها نیز در نوع خود مهم است. 
برای دسترسی به وب سایت شرکت ما نیز می‌توانید از لیک پایان مقاله بهره ببرید. حال امروز می‌خواهیم به یکی دیگر از کاربردهای ورق استیل یعنی ساخت قاشق و چنگال اشاره داشته باشیم و ببینیم این محصولات با وجود چنین استیل‌هایی، چه مزایایی را برای مشتریان به همراه خواهد داشت.
مطمئنا می‌دانید که انواع قاشق و چنگال در جهان و ایران موجود است، اما انواع استیل آن اهمیت بسیار بیشتری دارند؛ خصوصا مواردی که ورق استیل نگیر یعنی ورق استیل 304 در آن‌ها به کار رفته است. همچنین گفتنی است که در انتها از قیمت ورق استیل نگیر نیز مطالبی را به شما عرض خواهیم کرد. در صورتی که می‌خواهید به بهترین ورق‌های استیل در این زمینه دسترسی داشته باشید، این مطالب را به هیچ وجه از دست ندهید. 




ساخت قاشق و چنگال با ورق استیل نگیر

روزانه افراد زیادی در کسب و کارهایی که به ساخت قاشق و چنگال و موارد دمشابه مربوط می‌شوند، از این ورق‌ها بهره می‌برند. در گذشته این قاشق‌ها بیشتر از جنس نقره ساخته می‌شد و این باعث شده بود تا معایبی را برای افراد در بر داشته باشد. حال امروزه عمده آن‌ها را می‌توان از جنس استیل مشاهده کرد. 
ضمن این که قاشق‌های نقره به دلیل ارزشمند بودن، قیمت بالایی هم داشتند. بنابراین تهیه آن‌ها برای برخی از افراد با دشواری‌هایی همراه بود. این در حالی است که قاشق و چنگال از جنس استیل قیمت‌هایی به مراتب کمتر دارد و علاوه بر آن، مزایای دیگری هم در این خصوص وجود دارد. 
افراد زیادی در پشت این قضیه بودند تا بتوانند بهترین محصول را تولید نمایند. در نهایت آن‌ها دریافتند که قاشق و چنگال استیل می‌تواند بیشترین مزیت ممکن را برای افراد به دنبال داشته باشد. ضمن این که این قاشق و چنگال‌ها از بروز بسیاری از بیماری‌ها نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.
شاید چنین تصور کنید که برای ساخت قاشق و چنگال می‌توان از هر نوعی از ورق‌های استیل استفاده کرد، در صورتی که هرگز این طور نیست. در واقع صرفا از ورق استیل نگیر که همان ورق استیل 304 است، برای این منظور بهره برده می‌شود. 

مزایای استفاده از ورق استیل 304 در ساخت قاشق و چنگال

همان طور که در بالا هم اشاره شد، استفاده از ورق استیل نگیر در ساخت قاشق و چنگال می‌تواند مزایای فراوانی را برای مردم به همراه داشته باشد. در این بخش از مقاله در نظر داریم تا به برخی از مهم‌ترین این مزیت‌ها اشاره داشته باشیم. باید دقت داشته باشید که خصوصیات مثبت دیگری هم در این خصوص به چشم می‌خورند که اهمیتشان به اندازه موارد پیش رو نیستند. 

مقاومت در برابر زنگ زدگی 

اکثر قاشق‌‌ها و چنگال‌های قدیمی بعد از مدتی زنگ می‌زدند. بنابراین افراد مجبور بودند که موارد تازه‌تری را خریداری نمایند که آن‌ها هم دوام چندانی نداشتند. به همین دلیل بود که قاشق و چنگال استیل به وجود آمد. این حصولات مقاومت بسیار خوبی در مقابل زنگ زدگی دارند و تا مدت‌ها نیز می‌توان از آن‌ها بهره برد. 

مقاومت در مقابل خوردگی 

مزیت دیگری که قاشق و چنگال استیل دارد، این است که در مقابل خوردگی‌ و ضربات مختلف نیز کاملا مقاومت از خود نشان می‌دهد. در واقع تمهیداتی در این خصوص اتخاذ شده است تا افراد بتوانند مدتی طولانی از این محصولات استفاده نمایند. 




تمیز بودن 

مورد دیگری که باید به آن اشاره داشته باشیم، این است که این قاشق و چنگال‎‌ها به راحتی شسته می‌شوند و کاملا هم بهداشتی هستند. در واقع در ترکیبات آن‌ها از موادی استفاده شده است که شاهد چنین مزیتی باشیم. 

مقاوم در مقابل حرارت و آتش

قاشق‌های قدیمی در مقابل حرارت و آتش و در کل دمای بالا نمی‌توانستند مقاومتی از خود نشان دهند. این هم یکی دیگر از دلایلی بود که از ورق استیل نگیر در این خصوص استفاده شد. البته نه تنها در این محصولات، بلکه در موارد دیگری هم از این ورق‌ها استفاده می‌شود و یکی از دلایلش را باید مقاومت بالا به حساب آورد. 

استحکام بالا به نسبت وزن

در ابتدا افراد تصور می‌کردند که اگر نسبت به ساخت قاشق و چنگال استیل اقدام شود، وزن زیادی خواهد داشت. این در حالی است که این اتفاق هرگز رخ نداد و وزن این محصولات به نسبت مقاومت و استواری بالایی که دارند، بسیار کم است. 

سخن پایانی 

در پایان می‌توانید به وب سایت شرکت توان فلز به آدرس https://felez.biz/ سر زده و مطالب دیگر را هم مطالعه نمایید. در خصوص قیمت ورق استیل نگیر هم باید گفت که به دلیل تنوع در هر یک از آن‌ها از هر نظر، نمی‌توان قیمت دقیقی را برایش تعیین کرد. از این رو، شما عزیزان قادر هستید تا با شماره تلفن‌‌های ما تماس گرفته و پیگیر اطلاعات بیشتر همچون قیمت هر یک از آن‌ها شوید. اطمینان داشته باشید که ما محصول را با بیشترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان در اختیارتان قرار خواهیم داد. 

ورق استیل در تامین آب آشامیدنی



مقدمه

خنثی بودن و مقاومت بالا در برابر خوردگی، فولاد ضدزنگ را به ماده ای ایده آل در تمام مراحل استخراج تا لوله کشیِ خانگیِ آب آشامیدنی تبدیل می کند. این ماده، تنها آلیاژی است که برای هر نوع ترکیب آب آشامیدنی مناسب می باشد. 

ترکیب انواع آب ها -از آب زیرزمینی گرفته تا آب دریا- حاوی طیف گسترده ای از مواد مانند کلر و دیگر مواد خورنده می باشد. برای هر میزان از خورندگی، گریدی مناسب وجود دارد که با استفاده از آنها می توان به عملکردهای خوب و راه حل های مناسبی دست یافت. برای لوله کشی و ساخت مخازن، مرسوم ترین موادِ انتخابی، گریدهای استانداردی از قبیل ورق استیل 304 و 316 هستند. با این حال، گریدهای سوپرآستنیتی و دوپلکس نیز وجود دارند که می توانند در مقابل شرایط خورنده ی آب دریایِ ورودی به کارخانه های آب شیرین کن مقاومت خوبی داشته باشند.
علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، خواص مکانیکی انواع فولادهای ضد زنگ، از جمله فاکتورهایی است که آنها را برای چنین کاربردهایی جذاب می کند. این آلیاژها در مقایسه با مواد شکننده مانند سرامیک یا چدن، می توانند بدون اینکه دچار شکست شوند، تغییر شکل قابل توجهی می یابند (این موضوع به خاصیت چقرمه بودنِ آن ها برمی گردد). این خاصیت، مخصوصاً در شرایط ارتعاشی مانند لرزه های بزرگ مزیتی ویژه محسوب می شود.
شکل پذیری و جوشکاری، از جمله فاکتورهایی هستند که نزد تولیدکنندگان و سازندگان اهمیت بالایی دارند. خانواده آستنیتی یا در واقع همان انواع ورق استیل نگیر، از جمله ی مالیبل ترینِ مواد در بین کلِ مواد مهندسی می باشد. این آلیاژها در حدی شکل پذیرند که می توانند به شکل اتصالات آکاردئونی درآیند. این اتصالات به عنوان جبران کننده ی انبساط حرارتی عمل می کنند و حرکات ارتعاشی و لرزه ای را جذب می کنند.
قابلیت جوشکاریِ برجسته ی اکثر گریدهای استاندارد فولادهای زنگ نزن، اتصال اجزای سازه ها در محل را آسان می کند (معمولاْ کنترل شرایط در محل دشوارتر از محیط کارگاهی می باشد). 




تاسیسات آبگیری

برای استخراج مستقیم آبِ تغذیه از سطح ایستابی، رودخانه ها و دریاچه ها، فیلترهای سیمی و به شکل V از جنس ورق استیل نگیر گزینه ای معمول می باشد (سطح ایستابی مکان هندسی نقاطی است که در آن ها آب زیرمینی دارای فشاری برابر با ۱ اتمسفر است). این فیلترها از پروفیل های V‌ شکل تشکیل شده اند و روی تکیه گاه های عرضی جوش داده می شوند. این طرح نه تنها باعث سخت شدن فیلتر می شود، بلکه عملاً احتمال گرفتگیِ آن را نیز از بین می برد. این فیلتر را می توان با روش مکانیکی یا شستشوی مجدد تمیز کرد.

تهیه آب

ورق استیل 304، گزینه ای استاندارد برای ساخت لوله در کارخانه های آب-محور می باشد. همچنین سطح بیرونی این لوله ها بدون هیچگونه نیازی به اعمال پوشش و لایه های محافظ، در مقابل خوردگی در امان می مانند. هرچند که این پوشش ها در صورت اعمال، به مرور زمان آسیب می بینند، کهنه می شوند و در نهایت از بین می روند. 

آب انبار

آب را می توان در مخازن زیرزمینی، مخازن ایستاده یا برج های آب، ذخیره سازی کرد. از آنجا که مخازن ساخته شده از فولاد ضدزنگ نیاز به عملیات تعمیر و نگهداری کمی دارند، انتظار بر این است که هزینه های چرخه عمر این مواد نسبت به طراحی های بتنی بسیار کمتر باشد. از این آلیاژ همچنین به منظور روکش کاری مخازن زیرزمینیِ بتنی و برج های آب استفاده می شود. از این تکنیک با هدف نوسازی استفاده می شود. سطح مخازن بتنی معمولی به گونه ای است که دچار ترک می شوند و بایستی به طور دوره ای پوشش دهی شوند. پوشش هایی که برای این منظور استفاده می شوند، ممکن است منجر به ایجاد بادکردگی و نقص های دیگر شوند. اما ورق استنلس استیل برای این کار، ماده ای با دوام و بهداشتی می باشد.

توزیع آب

فولاد زنگ نزن همچنین ماده ای ایده آل در زمینه ی توزیع آب آشامیدنی است. این آلیاژ در بیشتر محیط ها در برابر خوردگی در برابر خاک و بتن مقاوم می باشد. با این حال، در مواردی که زمین حاوی مواد خورنده مانند کلریدها یا جریان های سرگردان است، استفاده از پوشش پلی اتیلن اضافی توصیه می گردد.




قیمت ورق استیل نگیر

همانطور که اشاره شد، فولادهای زنگ نزن حتی در بدترین شرایط محیطی، نیازمند به حداقلِ عملیات تعمیر و نگهداری می باشند. این موضوع تاثیری قابل توجه بر هزینه چرخه عمر تجهیزات ساخته شده با این آلیاژ خواهد داشت. به همین دلیل، پیمانکاران و سازندگان ممکن است در مقابل قیمت ورق استیل نگیر گارد بگیرند، اما به مرور متوجه ارزش بالا و به صرفه بودن این آلیاژ خواهند شد. 

تولید سینک استیل با ورق استیل نگیر



مقدمه

استفاده از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب در تهیه تجهیزات آشپزخانه به ویژه تجهیزات کاربردی مثل سینک می‌تواند باعث استحکام، دوام و ماندگاری بالای چنین تجهیزاتی شود. از آنجایی که تجهیزاتی مثل سینک ظرفشویی از جمله تجهیزات کاربردی هستند که دارای مصرف طولانی مدت هر روزه بوده و کالای مصرفی محسوب می‌شوند، کیفیت بالای مواد اولیه در ساخت آن نقش مهمی در رضایت مشتری خواهد داشت. استفاده از ورق‌های استیل نگیر که با نام ورق استیل 304 شناخته می شود. مهمترین اصل در ساخت سینک ظرفشویی است. 

آشنایی با ورق استیل نگیر یا ورق استیل 304

ورق استیل از جمله پر مصرف ترین مواد اولیه در صنایع مختلف است، معمولا این ماده را با نام‌های دیگری مثل استنلس استیل (Stainless Steel) یا فولاد ضد زنگ نیز می‌شناسند. در واقع باید گفت که مواد تشکیل دهنده ورق استیل است که نوع کاربرد و مصرف آن را در صنایع مختلف مشخص می‌سازد. ورق استیل 304 یکی از پرمصرف‌ترین انواع استیل است که از 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل تشکیل می‌شود. وجود مواد دیگری چون کربن در این نوع از استیل دوام و استحکام مناسبی به آن می‌بخشد.
از آنجایی که در ساخت استیل 304 از ساختار آستنیتی استفاده می شود، این محصول دارای خواص ضد مغناطیسی است و جذب آهنربا نمی‌شود که همین دلیل نیز در بازار با نام استیل نگیر شناخته می‌شود. در حقیقت وجود درصدی عنصر کروم در استیل 304 باعث می‌شود که خاصیت ضد آهنربایی در این محصول شده و آن را برای کاربرد گسترده در صنایع مختلف مناسب می‌سازد. برای این که تنوع کاربرد در استیل 304 ایجاد شود، آلیاژهای مختلف موجود در آن با توجه به کاربردی که در صنایع مختلف برای آن در نظر می‌گیرند کاهش یا افزایش داده می‌شود. همانطور که اشاره کردیم وجود کربن و میزان آن در استیل 304 یا استیل نگیر باعث استحکام بیشتر و سختی آن می‌شود و این امکان را ایجاد می‌کند تا مقاومت این استیل در شرایط محیطی مختلف بیش از سایر فلزات باشد.




انواع استیل نگیر یا استیل 304

ورق استیل نگیر یا 304 در ساخت سینک ظرفشویی به دو صورت مات و براق مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته استیل نگیر خود در انواع مات، برقدار و ضد خش تولید می‌شود که هرکدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بوده و در گروه مشخصی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

ویژگی‌های ورق استیل 304

حتما این سوال در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود که با وجود انواع مختلف استیل و آلیاژهای متنوع چرا از استیل نگیر برای ساخت سینک ظرفشویی استفاده می‌شود. باید گفت که این ویژگی‌های استیل 304 است که باعث می شود در صنایع مختلفی از جمله ساخت سینک ظرفشویی مورد استفاده قرار گیرد. از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد استیل نگیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- انعطاف‌پذیری بالا
- مقاومت بسیار زیاد در مقابل خوردگی
- جاذبه زیاد
- مقاومت مناسب در مقابل زنگ زدگی
- برخورداری از خاصیت جوش پذیری و اتصال پذیری
- دارا بودن خصوصیت شکل پذیری مناسب

قیمت ورق استیل نگیر

ورق استیل نگیر نیز مانند سایر فلزات بر اساس وزن قیمت‌گذاری می‌شود. ورق استیل نگیر دارای ضخامت متنوعی است که این فاکتور نیز در تعیین قیمت آن نقش دارد. در واقع باید گفت که قیمت ورق استیل 304 با توجه به فاکتورهایی چون وزن، ضخامت و کیفیت تعیین می‌شود.
میزان حجم سفارش یک صنعت با توجه به نیازهای آن در تولید و استفاده از ورق استیل نگیر مشخص می‌شود و به همین دلیل قیمت تمام شده استیل نگیر بر اساس مواردی که به آنها اشاره کردیم تعیین می‌شود.
میزان و نوع آلیاژهای به کار رفته در ساخت استیل 304 نیز نقش مهمی در تعیین قیمت آن دارند. در واقع میزان و نوع این آلیاژها است که کیفیت نهایی استیل را مشخص می‌کند. این آلیاژها و میزان متفاوت آنها است که ویژگی ها و ساختارهای مختلفی برای ورق استیل نگیر از  جمله مقاومت‌های متفاوت را ایجاد می‌کند پس کاملا طبیعی است که این فاکتور از جمله اثرگذارترین موارد در تعیین قیمت استیل 304 باشد.
نکته مهم بعدی در تعیین قیمت استیل نگیر، نوسانات قیمت ارز است. این فاکتور در واقع در تمام زمینه‌های تولیدی و ارزش نهایی محصولات در آنها تعیین کننده است. بنابراین عاقلانه‌ترین راه برای تعیین قیمت استیل نگیر آن است که قیمت روز این محصول را از کارشناسان بخواهید.




فرآیند ساخت سینک ظرفشویی با ورق استیل نگیر

سینک ظرفشویی یکی از محصولات کاربردی است که از استیل نگیر در ساخت  آن استفاده می شود. این محصول در ابعاد مختلف و با شکل و مدل های متنوع تک لگن یا دو لگن تولید می‌شود. نوع سینک و کاربری آن نقش مهمی در تعیین ضخامت استیل نگیر دارد. همچنین حجم لگن‌ها در سینک‌های ظرفشویی نیز با توجه به کاربرد آن در منزل یا آشپزخانه های بزرگ صنعتی و تجاری متفاوت است. ضخامت بیشتر استیل نگیر به کار رفته در ساخت سینک ظرفشویی مقاومت آن را افزایش می‌دهد.
استیل نگیر بهترین انتخاب برای ساخت سینک ظرفشویی است چرا که به افزایش خواص بهداشتی سینک و امکان استفاده از شوینده و ضد عفونی کننده‌های مختلف در این محصول کمک می‌کند. انواع مختلف ورق استیل 304 با توجه به خاصیتی که دارد در ساخت سینک ظرفشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
انواع استیل‌های نگیر مات، براق و ضد خش برای ساخت سینک ظرفشویی مناسب هستند. ویژگی‌هایی مثل ضد لک بودن، نظافت آسان و مقاومت در برابر خط و خش باعث شده است که سینک‌های ظرفشویی ساخته شده از استیل 304 قیمت بالاتری در مقایسه با سایر محصولات مشابه داشته باشند.
از جمله مزایای این سینک ها می توان به جذابیت و درخشندگی بالا، شستشوی راحت و بی‌دردسر با انواع شوینده‌ها، مقاومت و استحکام مناسب و تنوع بالای طرح و مدل آنها اشاره کرد. 

خرید استیل 304 در فلز کالا

فلز کالا یکی از برترین تولید کنندگان ورق های فلزی از جمله استیل 304 با کیفیت بالا است که این محصول را با قیمت مناسب و رقابتی و در کیفیتی مرغوب در انواع ضخامت‌ها و با آلیاژهای مختلف به تولید کنندگان در صنایع مختلف عرضه می کند. جهت استعلام قیمت و یا دریافت مشاوره خرید ورق‌های استیل می توانید به سایت  https://felez.org/ مراجعه کرده و با کارشناسان ما در این زمینه در ارتباط باشید.

کاربرد ورق استیل 420 در پزشکی



مقدمه

امروز زمانی که یک وسیله ساخته شده از جنس فلزات یا آلیاژهای زمینه فلزی بخواهد در حوزه ی مرتبط با سلامت انسان همچون ساخت تجهیزات پزشکی بکارگیری شود می بایست بر حسب استاندارد مشخصی ساخته شده باشد و همچنین بتواند آزمون های کنترل کیفیت سخت گیرانه ای را پشت سر بگذارد. موارد متعددی را می توان بیان کرد که در این امر دخیل هستند. اما یکی از فاکتورهایی که ارتباط مستقیمی با خواص نهایی قطعه داشته و می تواند در گرفتن یا نگرفتن تاییدیه ی کنترل کیفیت نقش مهمی داشته باشد، پارامتر انتخاب مواد (material selection  ) می باشد. از جمله آلیاژهایی که توانسته اند در ساخت تجهیزات پزشکی عملکرد خوبی از خود برجای بگذارند می توان استنلس استیل ها (فولاد زنگ نزن)، آلیاژهای تیتانیم، تانتالیم، پلاتینیم و پالادیم را نام برد. در این بین استنلس استیل ها  چه در ساخت تجهیزات بیمارستانی و آزمایشگاهی و چه در ساخت بیو موادی همچون ایمپلنت ها که در داخل بدن قرار می گیرند، از جایگاه ویژه ای برخوردارند. در بین انواع رده های آلیاژی از این فولادها معمولا گریدهای 304، 316، 410، 420 و... در ساخت تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. در این بین از ورق استیل 420 و 410 با اینکه مقاومت به خوردگی ضعیف تری در مقایسه با استیل های آستنیتی سری 300 دارند در ساخت لوازمی استفاده می شود که علاوه بر مقاومت به خوردگی نیارمند خواصی چون استحکام، سختی و مقاومت به سایش هستند. از این قییل تجهیزات می توان به انبرک و جرم گیرهای مورد استفاده در دندانپزشکی و کارد و چاقوهای مورد استفاده در عمل های جراحی اشاره نمود. در این مقاله قصد داریم به دلایل بکارگیری استنلس استیل 420 در صنعت ساخت لوازم پزشکی بپردازیم. البته قبل از بررسی این عوامل، این گرید از فولادهای زنگ نزن به طور مختصر معرفی می شود.




معرفی اجمالی استنلس استیل 420    

استیل 420 یکی از انواع فولادهای مارتنزیتی بوده که معمولا در شرایطی که نیاز به مقاومت به خوردگی متوسط توام با استحکام و سختی بالا باشد استفاده می گردد. این فولاد همچون دیگر گریدهای مارتنزیتی دارای خاصیت مغناطیسی می باشد بنابراین می توان این استنلس استیل را نیز ورق استیل بگیر (دارای خاصیت مغناطیسی) نامید. فولاد زنگ نزن 420 همچون دیگر رده های آلیاژی هم خانواده اش عملیات حرارتی پذیر بوده و بواسطه این فرایند خواص مکانیکی آن افزایش می یابد. این آلیاژ پس از اعمال سیکل های عملیات حرارتی که افزایش سختی و استحکام آن را به دنبال دارد دارای بالاترین مقاومت به خوردگی می باشد. همانطورکه بعضی از فولادهای زنگ نزن همچون استیل 316 که به خاطر اضافه و یا کم و زیاد شدن عناصر آلیاژی تحت نام هایی همچون 316Ti، 316L، 316H، 316 و 316Lvm ارائه می شوند این ورق استیل بگیر نیز تحت گریدهای 420، 420J1 و 420J2 به بازار ارائه می شود. 
در جدول 1 و 2 به ترتیب آنالیز ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی این سه استیل ارائه شده است. همانطورکه ملاحظه می شود استیل 420J2 دارای کربن بالاتری بوده و به موجب آن از استحکام و سختی بالاتر و در عوض انعطاف پذیری کمتری برخوردار است.

جدول 1- ترکیب شیمیایی استنلس استیل های 420، 420j1 و 420j2

رده آلیاژیC
(wt%)
Cr
(wt%)
Mn
(wt%)
Si
(wt%)
P
(wt%)
S
(wt%)
Ni
(wt%)
Mo
(wt%)
420(max)0.1512-14(max)1(max)1(max)0.04(max)0.03--
420J10.16-0.2512-14(max)1(max)1(max)0.04(max)0.03--
420J20.26-0.4012-14(max)1(max)1(max)0.04(max)0.03--


جدول 2- خواص مکانیکی استنلس استیل های 420، 420j1 و 420j2

رده آلیاژیاستحکام کششی نهایی (MPa)
(حداکثر مقدار)
استحکام تسلیم (MPa)
(حداکثر مقدار)
الانگیشن (%)
UTS (MPa)-maxYS (%2 proof stress) (MPa-max)Elongation(in 2 in.)
42065045010
420J164044020
420J274054012


همانطورکه مشاهده می شود انواع رده های استنلس استیل 420 فاقد نیکل و میزان کروم کمتری در مقایسه با استیل های آستنیتی سری 300 هستند. از این رو قیمت ورق استیل بگیر 420 نیز نسبت به این فولادها کمتر است. 
بعضی از فولادهای زنگ نزن به خاطر یکسری خواص و ویژگی های منحصر به فردی که دارند به یک نام خاصی مشهور هستند. به عنوان مثال استیل 316 در بین استنلس استیل های سری 300 به گرید دریایی (marine grade) معروف است. فولاد زنگ نزن 420 نیز در بین استیل های مارتنزتی به گرید برشی (cutting grade) معروف می باشد. این لقب ناشی از بالابودن  میزان سختی این رده آلیاژی بوده که افزایش قدرت برش را نیز به دنبال دارد.




چرا در ساخت ابزار آلات پزشکی از ورق استنلس استیل 420 استفاده می شود؟

عواملی نظیر مقاومت به خوردگی، استحکام و دوام بالا، نگهداری و استرلیزه شدن آسان عمده ترین دلایل انتخاب استنلس استیل ها جهت ساخت تجهیزات پزشکی و بیمارستانی بوده هستند. اما علاوه بر این موارد هر وسیله خود نیازمند خواص و الزاماتی خاص است. مثلا در ساخت یک قطعه پزشکی ممکن است خواص مکانیکی در اولویت باشد و در ساخت قطعه ای دیگر مقاومت به خوردگی در مقابل مایعات بدن در اولویت باشد. برای پاسخ به چرایی انتخاب ورق استیل 420 در ساخت لوازم پزشکی ابتدا باید دید که چه تجهیزاتی از جنس این آلیاژ ساخته می شود. 
معمولا از این ورق استیل بگیر در ساخت تجهیزات دندان پزشکی من جمله تجهیزات ارتودنسی همچون انبرک (forceps)، پنس، قیچی، جرم گیرها (scaler)، ابزار کشیدن دندان و.... استفاده می شود. این ابزار می بایست تیز بوده و همچنین از مقاومت به سایش بالایی برخوردار باشند. زیرا وقوع سایش در مواجعه با دندان از عمر مفیدشان می کاهد. همچنین باید از تیزی بالایی برخوردار باشند و سریع کند نشوند تا بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. تیز بودن ارتباط مستقیمی با سختی داشته و با افزایش سختی قدرت تیزی و برندگی یک ابزار برش افزایش می یابد. به همین دلیل در ساخت این لوازم از گرید 420 استفاده می شود. زیرا اولا تحت این شرایط کاری معمولا مقاومت به خوردگی خوبی از خود نشان می دهد. درثانی این فولاد زنگ نزن مارتنزیتی عملیات حرارتی پذیر بوده و تحت فرایندهایی همچون سخت کاری (Hardening) می توان بر سختی و درنهایت بر تیزی آن افزود. 

خرید ورق استنلس استیل 

جهت خرید و یا استعلام قیمت ورق استیل بگیر و نگیر می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان بخش فروش در مجموعه بازرگانی توان فلز ارتباط برقرار نمایید. از آنجایی که فولاد زنگ نزن یک کالای وارداتی بوده شرکت توان فلز با ارائه انواع ورق های استنلس استیل همچون سری 300 و 400 توانسته نقش بسزایی در تامین نیازهای واحدهای تولیدی و صنعتی ایفا کند.