وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

ورق استیل 316 چیست ؟


مقدمه

اصطلاح فولاد یا استیل برای آلیاژهای آهن که بین 0.02 درصد تا 2.1 درصد وزن خود کربن دارند به کار می رود. فولاد به دلیل ساختار محکم فیزیکی و مقاومت در برابر آسیب های مواد شیمیایی پرمصرف ترین فلز در صنایع است و روز به روز بر مصرف آن افزوده می شود. از فولادهای با درصد کربن پایین برای ساخت سیم، ورق و لوله استفاده می شود، فولاد با کربن متوسط برای ساخت ریل و قطعات ساختمانی و فولاد با کربن بالا برای ساخت ابزارآلات استفاده می شود. امروزه تولید فولاد جهان نزدیک به هزار و سیصد میلیون تن است ممکن است استفاده از فولاد در ساخت تجهیزات گران به نظر برسد اما ماندگاری بالا و کاهش هزینه های نگهداری و عدم واکنش پذیری به ویژه در صنایع غذایی و بهداشتی، استفاده از آن را مقرون به صرفه می کند. فولاد 316 پرکاربردترین نوع فولاد در صنعت غذا، دارو و همچنین صنایع مرتبط با دریا است.ورق استیل 316 بدلیل مقاومت به خوردگی خوبی که در محیط های اسیدی از خود نشان می دهد به ورق استیل ضد اسید نیز معروف است.


ورق استیل آلیاژی است که از آهن و مقدار بسیار کمی کربن ساخته می شود. استیل به دو دسته کربنی و آلیاژی تقسیم می گردد. آلیاژها اغلب برای افزایش خواص مورد نظر به فولاد اضافه می شوند. یک از انواع ورق استیل ضدزنگ فولاد 316 است. از انواع متداول ورق استیل 316 می توان به 316L و 316TI اشاره کرد که از نظر ساختار شیمیایی باهم تفاوت داشته و کاربردهای تخصصی دارند. از ویژگی های استیل می توان به قابل بازیافت بودن آن اشاره کرد، بسیاری از تولیدات استیل به روش بازیافت صورت می گیرد.

قیمت گذاری ورق استیل 316

امروزه استیل با توجه به مقاومت بالا در مقابل تغییرات آب و هوایی و شرایط محیطی به یکی از پرکاربردترین فلزها در ساخت خانه و صنایع تبدیل شده است. ترکیبات متنوع و قابلیت شکل پذیری استیل به دست اندرکاران امکان می دهد تا برحسب نیاز خود انتخاب مناسب داشته باشند. استفاده از ورق استیل 316 در مقایسه با سایر انواع استیل، مستلزم صرف هزینه بیشتر است درعوض هزینه های تعویض و نگهداری تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده و هزینه اولیه جبران شده و کیفیت کار و محصول تهیه شده تا حد بسیار زیادی بالا خواهد رفت.

انواع مختلف گرید‌های ورق استیل 316

اولین بار انجمن آهن و فولاد آمریکا اقدام به دسته بندی استیل ها نمود. به طورکلی فولادها براساس خواص فیزیکی و شیمیایی خود در دسته بندی های مختلفی طبقه بندی می شوند از جمله گریدهای استیل می توان سری 200 را نام برد که به دلیل مقاومت پایین، بیشتر در تزئینات به عنوان مثال در نرده های ساختمان و اتاق آسانسور استفاده می شوند. سری استیل 300 در شیرآلات و اتصالات، صنایع غذایی و جراحی و ... کاربرد دارند و از مقاومت خوبی برخوردار هستند. استیل سری 400 هم در تزئینات داخلی اتومبیل و ساخت کارد و چنگال و .... مصرف می شوند. می توان گفت رایج ترین فولادی که استفاده می شود. گرید 300 و از میان انواع سری 300 گرید 316 پرکاربردترین استیل در صنایع می باشد. از جمله گروه  بندی های دیگر می توان به دسته بندی استیل براساس ترکیب آلیاژهای به کار رفته اشاره کرد. این دسته بندی شامل چهار گروه فولادکربنی، آلیاژی، ضدزنگ و فولاد ابزار است.
مشاهده متن کامل مقاله در لینک زیر : 
https://felez.club/index.php?/topic/92-ورق-استیل-316-چیست-؟/

مقایسه قیمت کویل مسی و ورق استیل 316


مقدمه

به دلیل رشد صنعت وسایل الکتریکی، تمرکز جهانی بیشتر بر انرژی سبز و رونق صنعت ساخت و ساز هدایت شده است و تقاضای مس روز به روز در حال افزایش است. قیمت مس در سال 2021 منعکس کننده تقاضای رو به رشد است زیرا قیمت در ماه می 2021 به بالاترین حد خود رسید و بالاتر از دهه گذشته باقی مانده است.
هنگامی که صحبت از سقف ساختمان می شود، مس بهترین انتخاب برای یک سقف زیبا با دوام طولانی بوده است، اما به طور گسترده به عنوان گران ترین نوع سیستم سقف فلزی نیز شناخته می شود. با ادامه مسائل عرضه و تقاضای جهانی، قیمت مس طی سال گذشته افزایش یافته است. قیمت بالاتر مس در حال حاضر با نگرانی های فزاینده در مورد دسترسی در آینده همراه شده است. کویل ورق استیل 316 یکی از مواد با کیفیت و ارزان تر از مس است که در کاربردهای صنعتی با کویل مس رقابت می کند.

چرا قیمت مس در حال افزایش است؟

بنا به دلایل ذیل قیمت مس در حال افزایش است:
-    تقاضای قوی
-    کاهش تولید مس در سال 2021
-    تقاضای زیادی برای مس وجود دارد
مزایای مس بسیار فراتر از صنعت سقف فلزی است. مس به شدت در توسعه وسایل نقلیه الکتریکی و همچنین در تولید انرژی تجدید پذیر استفاده می شود. در واقع مس در حال حاضر پرکاربردترین فلز در فناوری های انرژی تجدیدپذیر است. با پیشرفت تکنولوژی، با تبدیل شدن به پایداری زیست محیطی در اولویت بالاتر، انتظار می رود تقاضای مس همچنان به رشد خود ادامه دهد. محبوبیت مس قیمت ها را در سطح بالاتر نگه می دارد. مانند هر کالا یا خدمات دیگری، هنگامی که تقاضا افزایش می یابد، قیمت ها نیز افزایش می یابد.



تولید مس در سال 2021 کندتر بود

تولید مس در سراسر سال 2021 کندتر از حد معمول بود. کاهش تولید ناشی از تعطیلی و کاهش کارکنان به دلیل COVID-19 بود. مسائل آب و هوایی و کاهش کیفیت سنگ معدن نیز به عنوان دلایل کاهش سرعت تولید ذکر شده است. از آنجایی که تولید تأثیر مستقیمی بر عرضه دارد، نتیجه برنامه کندتر تولید، کمبود مس است که همچنان بر صنعت تأثیر می گذارد.

 چه اتفاقی برای قیمت مس خواهد افتاد؟

در سال 2021 قیمت مس در اعداد شکسته‌ای ثبت شد که بسیاری را به این فکر می‌اندازد که آیا قیمت مس در سال های آتی کاهش می‌یابد یا به افزایش خود ادامه می‌دهد. از یک سو، تقاضا برای مس همچنان به همان میزانی که پیش‌بینی می‌شود بالاست و این امر قیمت را بالا نگه می‌دارد. علاوه بر تقاضا، شیلی، تولیدکننده پیشرو مس در جهان، بار مالیاتی اضافی بر مس را پیشنهاد می‌کند که باعث افزایش قیمت نیز می‌شود.
از سوی دیگر، چندین تحلیلگر وجود دارند که با افزایش عرضه جهانی مس طی سال های آینده، کاهش قیمت را پیش بینی می کنند.

قیمت مس چگونه بر صنعت سقف فلزی تأثیر می گذارد؟

اگر قیمت مس بالا بماند و عرضه کم باشد، متخصصان سقف فلزی و صاحبان خانه هایی که به دنبال نصب سقف مسی هستند باید برای افزایش قیمت و زمان بسیار طولانی آماده شوند. در زمان نگارش این مقاله، زمان تحویل 6 تا 12 ماهه از پردازنده‌های مسی برای کویل مسی وجود دارد.

زمان طولانی‌تر برای کویل‌های مسی

به خاطر داشته باشید که تنها سه پردازنده مسی در ایالات متحده وجود دارند که می توانند کویل های مسی عریض 36 اینچی را در مشخصات سقفی تولید کنند و از بین آنها، تنها یکی از آنها می تواند 48 اینچ را انجام دهد. در حالی که یک پردازنده هنوز از مشتریان بلندمدت سفارش می گیرد، دیگری در حال حاضر هیچ سفارش جدیدی نمی گیرد. پردازنده سوم به دلیل آتش سوزی مجبور به توقف موقت است.

قیمت مس چگونه بر صنعت سقف فلزی تأثیر می گذارد؟

اگر قیمت مس بالا بماند و عرضه کم باشد، متخصصان سقف فلزی و صاحبان خانه هایی که به دنبال نصب سقف مسی هستند باید برای افزایش قیمت و زمان بسیار طولانی آماده شوند. 



لوله های مسی

لوله های مسی معمولاً در صنعت ساخت و ساز برای خطوط تامین آب و خطوط مبرد در سیستم های HVAC (گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع) استفاده می شود. لوله‌های مسی را می‌توان به‌صورت مسی نرم یا سفت ساخت و دارای مقاومت عالی در برابر خوردگی و اتصالات قابل اعتماد است. سه نوع متداول لوله مسی مورد استفاده در ساخت و سازهای مسکونی و تجاری عبارتند از نوع K، نوع L و نوع M. نوع چهارم که برای تخلیه فاضلاب یا لوله‌کشی DWV استفاده می‌شود، در برخی از خانه‌های قدیمی‌تر یافت می‌شود.
قطر خارجی واقعی (OD) از نوع مس صلب همیشه 8/1 اینچ بزرگتر از اندازه اسمی یا آنچه لوله نامیده می شود است. به عنوان مثال، یک لوله مسی "2/1 اینچ" قطر خارجی 8/5 اینچ دارد. این در مورد هر سه نوع رایج لوله جدید، K، L و M صادق است. قطر داخلی (ID) لوله مسی با ضخامت دیواره لوله تعیین می شود که بسته به نوع لوله متفاوت است. فشار سیال داخلی یا خارجی ممکن است نوع لوله مسی تعیین شده برای هر کاربرد، نصب، شرایط سرویس و الزامات کد محلی ساختمان را تعیین کند.
 
گردآورنده: سیدرحیم کیاحسینی

همه چیز در رابطه با کویل فولادی که لازم است بدانید


مقدمه

ورق های فولادی نورد سرد مانند کویل ورق استیل 316 دارای خواص برجسته مختلفی از جمله شکل پذیری آسان و سطح صاف و تمیز هستند و در خودروها، لوازم خانگی، مبلمان و بسیاری از اقلام روزمره دیگر استفاده می شوند. شرکت های تولید کننده کویل فولادی که دارای گواهینامه های ISO9001، QS-9000 و ISO14001 هستند، طیف کاملی از محصولات نورد سرد را برای این کاربردها و سایر کاربردها تولید می کنند. از آنجایی که اکنون الزامات کیفیت سختگیرانه ای برای رفع نیازهای عملکردهای محصول بهبود یافته اعمال می شود، این کارخانه ها یک سیستم کنترل کیفیت یکپارچه را اتخاذ کرده اند و نیازهای مشتری از مرحله طراحی کیفیت در محصولات منعکس می شود تا مواد بهینه برای هر برنامه را به موقع به مشتریان عرضه کنند. بر اساس انبوهی از تجربه و یک سیستم تولید پیشرفته، محققان تلاش می کنند به توسعه فناوری‌ها و محصولات جدید که نیازهای زمانه را برآورده ‌کند، بپردازند.

مشخصات

در انتخاب کویل فولادی مناسب برای کاربرد در صنایع مختلف، لازم است پارامترهای ذیل مورد توجه مشتریان و صنعتگران قرار گیرد تا محصول با کیفیت مناسب و با کارآیی کافی توسط آنها تامین گردد.

کارایی برتر

محصولات نورد سرد به لطف تخصص فنی انباشته شرکت ها و امکانات جدید و مدرن آنها و همچنین فن آوری های نوآورانه و سیستم کنترل کیفیت یکپارچه که از مواد اولیه تا محصول نهایی گسترش می یابد، دارای شکل پذیری عالی و حداقل انحراف در خواص مکانیکی هستند.



کیفیت سطح برتر و دقت ابعاد

در تجهیزات مدرن و پیشرفته امروزی، دقت ابعادی توسط سیستم کنترل ضخامت خودکار با استفاده از مدل های عددی پیشرفته تضمین می شود. محصولاتی که در کارخانه های مدرن تولید می شوند دارای یکنواختی سطح و ضخامت در کل طول کویل هستند و کیفیت محصول در کویل های مختلف یکسان است.

طیف گسترده ای از استانداردهای محصول

کارخانه های تولید کویل فولادی محصولات نورد سرد را برای مطابقت با طیف گسترده ای از استانداردهای محصول، از جمله JIS و سایر استانداردهای عمومی و همچنین استانداردهای داخلی شرکت تولید می کنند. محصولات از کاربرد عمومی، از جمله کیفیت کشش بسیار عمیق و ورق های سخت کننده پخت، تا ورق ها و ورق های با استحکام بالا برای میناکاری و سایر کاربردهای خاص را شامل می شود.

طیف گسترده ای از اندازه ها

محدوده اندازه موجود در بازار فلزات شامل ضخامت 14/0 میلی متر تا 2/3میلی متر و عرض تا 1850 میلی متر است. تولیدکنندگان کویل فولادی تلاش می کنند ارتباط مناسبی با مشتری خود داشته و ابعاد مناسب محصول را به آنها عرضه نمایند.

نورد سرد

دقت ضخامت محصولات نورد سرد توسط فرآیند نورد سرد تعیین می شود. نیروی نورد و کشش نوار بر اساس اندازه گیری ضخامت نوار در سمت ورودی و تحویل آسیاب، برای به حداقل رساندن انحراف ضخامت در طول نورد توسط کامپیوتر کنترل می شود.

تمیز کردن

روغن نورد بر روی نوار نورد سرد در حین آنیل سوزانده می شود که این مرحله فرآیند بعدی پس از نورد سرد است. انواع دیگر روغن نورد با تمیز کردن الکترولیتی قبل از بازپخت حذف می شوند. به طور خاص، تمیز کردن الکترولیتی برای محصولاتی استفاده می شود که برای اطمینان از رنگ پذیری خوب، به سطح تمیز نیاز دارند.



آنیل کردن

شکل پذیری محصولات با بازپخت تعیین می شود. از آنجایی که نورد سرد سختی مواد را به طور قابل توجهی افزایش می دهد و شکل دهی را دشوار می کند، بازپخت برای بهبود شکل پذیری با القای ساختار تبلور مجدد در فولاد انجام می شود. در فرآیند آنیلینگ، کویل ها روی جعبه انباشته شده و توسط جعبه پوشانده می شوند و آنیل می شوند و به این عمل آنیل ناپیوسته می گویند. دیگری فرآیند بازپخت مداوم است که در آن کویل ها به طور مداوم تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند. تولیدکنندگان بسته به نیاز محصول از دو فناوری آنیلینگ استفاده می کنند. شرکت JFE یکی از رهبران جهان در فناوری فرآیند برای خط بازپخت پیوسته است و همچنین از بازپخت پیوسته برای توسعه طیف گسترده‌ای از محصولات جدید، از فولاد با استحکام بالای 1500 نیوتن بر میلی‌متر مربع تا گرید کشش فوق‌العاده غیر پیری استفاده کرده است. کویل های بازپخت شده پیشرفته دارای طراحی و ساخت کامپیوتری هستند که این تجهیزات دارای تجهیزات تضمین کیفیت خودکار هستند.

نورد اسکین پاس (Skinpass)

کویل های آنیل شده به آرامی توسط آسیاب اسکین پاس نورد می شوند تا از نقصی به نام کرنش برانکارد جلوگیری شده، شکل نوار بهبود یابد و خواص مکانیکی تنظیم شود. نورد اسکین پاس همچنین برای تولید محصولات پرداختی مات و روشن استفاده می شود. اتمام پس از نورد اسکین پس، کویل ها در خط پس زدن، جایی که برای تولید کویل های محصول با وزن مشخص بریده می شوند، یا در خط برش، جایی که به ورق هایی با ابعاد مشخص بریده می شوند، پردازش می شوند. ضخامت، عرض، شکل و کیفیت سطح محصول بررسی می شود و خواص مکانیکی با استفاده از نمونه های گرفته شده در خط پایان آزمایش می شود.