وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

کاربرد ورق استیل در صنعت نفت و گاز

ایزومریزاسیون

فرآیندهای ایزومریزاسیون برای تبدیل بوتان-n به ایزو بوتان مورد استفاده در آلکیلاسیون و C5/C6 پارافین-n در نفتای سبک به ایزوپارافین های مربوطه برای تولید ذخایر بنزین با عدد اکتان بالا، پس از پذیرش بنزین بدون سرب مورد استفاده قرار گرفته است. فرآیندهای ایزومریزاسیون کاتالیزوری که از هیدروژن استفاده می کنند برای عملکرد در شرایط متوسط توسعه یافته اند. تجهیزات مورد استفاده در واحد پلیمریزاسیون از جنس انواع ورق استیل ضد اسید نظیر ورق استیل 316 ساخته می شوند تا در حین فرآیند دچار خوردگی و تخریب نگردد. قیمت ورق استیل 316 و کیفیت بالای آن باعث گردیده است کاربرد آن در واحدهای پلیمریزاسیون توجیه اقتصادی مناسبی داشته باشد.

مراحل واحد ایزومریزاسیون

مواد اولیه معمول برای فرآیند ایزومریزاسیون شامل نفتای سبک مستقیم تصفیه شده با آب، بنزین طبیعی سبک یا میعانات است. خوراک تازه C5/C6 همراه با مواد افزودنی و هیدروژن بازیافتی به یک مبدل حرارتی از جنس ورق استیل ضد اسید برای گرم کردن واکنش دهنده‌ها تا دمای واکنش هدایت می‌شود. در این مبدل می توان از روغن داغ یا بخار پرفشار به عنوان منبع حرارت استفاده کرد. سپس خوراک گرم شده به راکتور فرستاده می شود. بازده محصول ایزومریت معمولی (C5+) برابر 97درصد وزنی خوراک تازه است و عدد اکتان محصول بسته به پیکربندی جریان و خواص خوراک از 81 تا 87 متغیر است. این فرآیند می تواند تجهیزات واحد صنعتی را دچار خوردگی نماید که این مشکل با استفاده از ورق استیل 316 در تجهیزات کاهش یافته و عملاً قیمت ورق استیل 316 در برابر دوام و طول عمر آن در تجهیزات قابل اغماض است.



اهمیت واحد ایزومریزاسیون

به‌روزرسانی جریان‌های هیدروکربن سبک در پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های پتروشیمی و کارخانه‌های فرآوری گاز و نفت همچنان در کاربردهای تجاری رو به افزایش است، زیرا تقاضای جهانی برای بنزین و پتروشیمی‌ها در دهه گذشته رشد زیادی را تجربه کرده است. مقررات سختگیرانه فزاینده ای در اکثر مناطق جهان وضع شده است که باعث افزایش تقاضا برای سوخت های پاک می شود. در نتیجه، ترکیب شیمیایی بنزین به میزان بیشتری با استفاده از فرآیندهای ایزومریزاسیون تنظیم شده است. این مقررات شامل بسیاری از ابتکارات سوخت پاک، از جمله حذف تدریجی سرب، به حداقل رساندن محتوای بنزن، آروماتیک و الفین و افزودن اکسیژن به بنزین است.
ایزومریزاسیون نفتای سبک نقش کلیدی در برآوردن تقاضای اکتان در استخر بنزین برای سوخت های پاک و گریدهای بنزین درجه یک دارد. مواد اولیه نفتای کم اکتان بسته به پیکربندی فرآیند، نوع کاتالیزور و شرایط عملیاتی به ایزومریت با عدد اکتان بین 80 تا 93 تبدیل می‌شوند. ایزومریزاسیون شامل ایزومریزاسیون اسکلتی یک پارافین به پارافین بسیار شاخه دار با همان عدد کربن است. پارافین های با شاخه های زیاد اعداد اکتان بالاتری دارند. با این حال، به دلیل ماهیت خود، ایزومریزاسیون ممکن است برخی از اجزای نفتن را نیز تحت تأثیر قرار دهد و همچنین باعث اشباع آروماتیک ها می شود. بر اساس شیمی آن، فرآیند ایزومریزاسیون یکی از اقتصادی ترین روشهای موجود برای کاهش محتوای بنزن در بنزین است.

تاریخچه

در دهه 1930، ولادیمیر ایپاتیف و تیمش کشف کردند که می‌توانند مولکول‌های بوتان معمولی در بنزین را با استفاده از یک کاتالیزور کلرید آلومینیوم با کلرید هیدروژن به عنوان یک کوکاتالیزور، به مولکول‌های بوتان معمولی در بنزین به ایزوبوتان تبدیل کنند. در حالی که در آن زمان از نظر علمی جالب بود، پالایشگاه ها به دلیل نوسانات زیاد، ایزوبوتان را در بنزین خود نمی خواستند. اما قبل از پایان دهه، سوخت هوانوردی با اکتان بالا از فرآیندهای آلکیلاسیون و ایزومریزاسیون تولید می شد و به عامل مهمی در تلاش جنگ در طول جنگ جهانی دوم تبدیل شد. فرآیند UOP Butamer™ فرآیند غالبی بود که برای ایزومریزاسیون بوتان-n استفاده می شد، همانطور که امروز است. متعاقباً از آلکیلاسیون HF برای تولید سوخت موتور با اکتان بالاتر برای اتومبیل ها با ترکیب ایزوبوتان با ایزوبوتیلن برای تشکیل مولکول های ایزواکتان بسیار شاخه دار با هشت اتم کربن استفاده شد.



این بنزین دارای عدد اکتان بالا بود و در موتورهای احتراقی به طور تمیز می سوخت. تقاضا برای سوخت های با اکتان بالا برای استفاده در خودرو در اواخر دهه 1950 و 1960 به عنوان بخشی از توسعه اقتصادی پس از جنگ افزایش یافت. مشخص شد که بخش نفتای مستقیم سبک نفت خام، که عمدتاً از پنتان ها و هگزان ها تشکیل شده است، بر کیفیت بنزین تأثیر منفی می گذارد. کاتالیزوری مشابه آنچه در فرآیند بوتامر مورد استفاده قرار گرفت توسط دانشمندان برای نفتای غنی از پنتان و هگزان استفاده شد و مشخص شد که اکتان را 12 تا 20 عدد افزایش می دهد. این فرآیندی که به نام فرآیند Penex™ نامیده می شود، به زودی در تقریباً تمام پالایشگاه ها مورد استفاده قرار گرفت. در طول نیم قرن گذشته، هم در جزئیات فرآیند و هم در کاتالیزورهای مورد استفاده در فرآیندهای ایزومریزاسیون نفتا، تحولاتی صورت گرفته است. بهبود فرآیند شامل استفاده از یک حلقه بازیافت برای گردش هیدروکربن های واکنش نداده و خارج شده از راکتور به ورودی راکتور و استفاده از تجزیه کننده ها مانند deisopentanizers (DIP) و deisohexanizers (DIH) در بخش فرآیندی است که پارافین های ایزو و معمولی را از طریق یک غربال مولکولی جدا می کند و پارافین های معمولی را برای بهبود عملکرد بیشتر به بخش واکنش تغییر مسیر می دهد.

نقش استنلس استیل در تولید سازه های ساحلی


ورق استیل چیست؟

ورق استیل آلیاژی از فلز آهن است که با عناصری مانند کربن، تیتانیوم، کروم و ... ساخته می شود، از این رو درصد های مختلف ترکیب این عناصر با یکدیگر، آلیاژ هایی با درصد های مختلف به دست می آید که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. البته باید توجه داشت که در تمامی این آلیاژ ها، آهن عنصر پایه و اساسی است و بیشترین درصد را از آن خود می کند.
ورق های استیل در گرید های مختلف تولید می شود که بسته به کاربرد های مختلفشان در صنایعی مانند الکترونیک، تراشه سازی، خودرو سازی، هواپیما سازی و بسیاری از صنایع دیگر به کار می روند و جزء پرمصرف ترین فلزات جهان هستند که در دنیای امروز، زندگی بدون آن تقریبا ناممکن خواهد بود. در ادامه به بررسی استیل گرید 316 می پردازیم که یکی از پرمصرف ترین استیل ها در صنعت به شمار می رود و ویژگی های منحصر به فردی داراست که آنرا از دیگر فلزات متمایز می کند و حوزه استفاده بسیار گسترده ای دارد.



ورق استیل 316 چیست؟

ورق استیل 316، گریدی از فلزات استیل است که به مانند استیل 304 از کروم، نیکل، کربن و سایر عناصر دیگر ساخته شده است، اما تفاوت فاحش این دو، درصد مولیبدن موجود در استیل 316 است که عنصر مولیبدن باعث می شود که خواص مکانیکی و مقاومتی استیل 316 بهتر از استیل 304 باشد و در شرایط یکسان مقاومت بسیار بهتری از خود نشان دهد. این فلز دارای دو نوع پر کربن و کم کربن است که نوع کم کربن برای اموری که در آن ها جوشکاری انجام می شود مناسب تر است چرا که نوع پر کربن در مقابل رسوب کاربید نسبت به نوع کم کربن ضعیف تر عمل می کند.
ورق استیل 316 با توجه به خصوصیات غیر واکنشی که به لطف عنصر مولیبدن داراست، می تواند در شرایطی که احتمال واکنش دادن گریدهای دیگر استیل وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرد و عملکرد خوبی از خود بر جای بگذارد.
از مهم ترین ویژگی های استیل 316 می توان به: استقامت در مقابل زنگ زدگی، استقامت در برابر گرما و مناسب بودن برای جوشکاری اشاره کرد. استیل 316 در مقایسه با استیل 304 مقاومت بسیار بهتری در شرایط کلری و شرایطی که انواع نمک ها وجود دارند که باعث ایجاد رسوب و خوردگی در فلزات می شوند را از خود نشان می دهد و این ویژگی باعث شده است تا از این ورق در ساخت سازه هایی استفاده شود که در محیط هایی قرار دارد که خورنده هایی مانند اسید ها، باز ها، نمک ها و ... وجود دارد؛ از این رو این فلز را ورق استیل ضد اسید می نامند.
این گرید از آنجا که در محیط های اسیدی و پر نمک عملکرد بهتری از خود نشان می دهند بهتر است در ساخت وسایلی به کار رود که در اکثر اوقات در تماس مستقیم با محیط های شور مانند آب دریا هستند؛ چرا که باعث افزایش عمر و کارایی محصول نهایی می شوند.

کاربرد های استیل 316

همانطور که پیش تر اشاره شد، گرید 316 به دلیل وجود مولیبدن در خود، خاصیت ضدخوردگی دارد و عمده مصرف آن در اماکن و دستگاه هایی است که در تماس با مواد خورنده و اکسید کننده هستند. از این رو این فلز را در ساخت و تولید دستگاه هایی مانند تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات داروسازی، مخازن مواد اسیدی، ساخت صنایع پتروشیمی، تجهیزات صنایع غذایی و ... به کار می برند.
همچنین این فلز در ساخت سازه های ساحلی و سازه هایی که در تماس مستقیم با آب دریا هستند و یا ساخت قطعات جانبی و اتصالات قایق ها و کشتی ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ چرا که خاصیت ضدخورندگی این فلز و ورق استیل ضد اسید بودن آن باعث می شود که در برابر آب شور دریا که ممکن است حاوی بسیاری از ترکیب های اکسید کننده و خورنده باشد، مقاومت کافی از خود نشان دهد و باعث افزایش طول عمر وسایلی شود که به وسیله استیل 316 ساخته می شوند.



 قیمت ورق استیل 316

این گرید با توجه به خاصیت هایی که دارد و البته با توجه به ابعاد، ضخامت و نوع خود فلز که دو نوع کم کربن و پر کربن است، قیمت گذاری می شود. اما باید توجه داشت که استیل316 پر کربن و کم کربن، تفاوت قیمتی فاحشی با یکدیگر ندارند. استیل 316 از آنجا که مولیبدن در ترکیب خود دارد، قیمت پایه بیشتری به نسبت استیل 304 دارد، اما از آنجا که ممکن است ویژگی های خاصی را نسبت به گرید های دیگر نداشته باشد، قیمت آن از دیگر گرید ها ممکن است پایین تر یا بالاتر باشد؛ در کل این فلز به عنوان فلزی میان قیمت شناخته می شود. در ایران قیمت های خالص آن به مانند سایر نقاط جهان بر اساس استاندارد های جهانی محاسبه می شود که پایه این قیمت از 4 دلار به ازای هر کیلوگرم آغاز می شود و با توجه به افزایش ضخامت و ابعاد، قیمت افزایش می یابد. این فلز در مقایسه با فلز استیل 304 فلز گران قیمت تری محسوب می شود و در مکان هایی که می شود از ورق استیل 304 استفاده کرد، استفاده کردن از استیل 316 صرفه اقتصادی نخواهد داشت، اما اگر شرایط به گونه ای باشد که نیاز به خواص ویژه استیل 316 باشد، قطعا پرداخت هزینه هنگفت تر برای استیل 316 بهتر و مناسب تر است. 

کاربرد ورق استیل در صنعت نیشکر


مقدمه

مکانیزاسیون مناسب برش نیشکر نقش مهمی در کل فرآیند کشت و صنعت دارد. این امر در کشورهایی مانند استرالیا، برزیل، ایالات متحده آمریکا، آفریقای جنوبی، تایوان، تایلند، کوبا و ونزوئلا بسیار ضروری است تا جایی که از ترکیب فرآیندهای فناوری یکپارچه برای این امر استفاده می شود. عملکرد کارآمد تیغه های برش نیشکر از جنس ورق استیل 410، تأثیر قابل توجهی بر کیفیت فرآیند و همچنین بر تلفات مواد خام و طول عمر مزرعه نیشکر دارد. قیمت ورق استیل 410 و آماده سازی سطحی ساده در تولید آن (مثل ورق استیل تک پولیش) باعث کاربرد گسترده این مواد در ساخت تیغه های برش نیشکر گردیده است.

دروگرهای نیشکر

معرفی دروگرهای نیشکر با تیغه های ساخته شده از مواد با سطح پایانی متوسط نظیر ورق استیل تک پولیش در کوبا تحولات عمیقی را در فرآیند برداشت، حمل و نقل و ذخیره سازی نیشکر در صنعت ایجاد کرد. مطالعات انجام شده توسط Matos برتری این فناوری را برجسته می کند. با این حال، یکی از مشکلات اصلی که بر عملکرد صحیح دروگرها تأثیر می گذارد، دوام تیغه های کاتر ساخته شده از ورق استیل 410 است که ناشی از سایش سریع لبه برش است و منجر به تلفات قابل توجهی در مواد، منابع و زمان می شود. در نتیجه کاهش تولید و از دست رفتن مقدار زیادی ابزار به دلیل تعمیر و تحمیل هزینه مازاد ناشی از قیمت ورق استیل 410 و تعویض آن، جز پیامدهای ناشی از آسیب تیغه ها می باشد.



آسیب تیغه های برش نیشکر

مطالعات اخیر نشان می دهد که سایش بر اکثر فرآیندهای مکانیزه ای که در کشاورزی انجام می شود تأثیر منفی داشته و بر کارکرد تیغه های برش نیشکر اثر می گذارد و باعث زیان سالانه میلیون ها دلار می شود. علت اصلی جایگزینی 85 درصد از اجزاء ماشین آلات کشاورزی در کوبا، سایش تیغه است که تحت تأثیر عواملی مانند هندسه، ترکیب شیمیایی و سختی مواد ، اصطکاک بین اجزاء، تماس با گیاهان و میوه ها، شرایط اقلیمی و عملیاتی، سرعت کار، اندازه و ماهیت ذرات خاک است. بر همین اساس داکوینتا و همکاران تعیین خواص تریبولوژیکی مواد مختلف مورد استفاده در ساخت عناصر برش دروگر را گزارش کرده اند. نویسندگان دیگری مانند ملو و هریس رفتار عملکردی تیغه های کاتر با طرح های مختلف، هندسه لبه ها و زوایای ضربه را بررسی کرده اند. هدف از این تحقیق، ارزیابی رفتار عملکردی تیغه‌های برش پایه در برداشت کننده‌های نیشکر با استفاده از تجزیه و تحلیل عیب و آزمایش میدانی تعیین سایش در این ابزارها، برای تخمین کار آنها است.

نصب تیغه ها بر روی شفت چرخان

ماشین برداشت نیشکر با استفاده از تعدادی تیغه برش نصب شده بر روی یک شفت موتور دار عملیات برش نیشکر را انجام می دهند. از آنجایی که سیستم با چرخش شفت و در نتیجه تیغه های چرخان کار می کند، این دستگاه را تیغه برش دوار می نامند. کاتر دوار باید تیز باشد تا کیفیت و ظرفیت برش خوب به دست آید. اگر تیغه ها کند باشند، نتایج برش کامل نیست و بنابراین نیشکر به تیغه ها می‌چسبد و در نتیجه بار موتور زیاد می‌شود و راندمان و ظرفیت تولید کاهش می‌یابد. در طول فرآیند برش، اصطکاک بین تیغه با محصول و اجزاء ماشین ایجاد می شود که باعث ساییدگی و پارگی می شود به طوری که تیغه کدر می شود. شکل و اندازه چاقوی چرخشی مورد استفاده در کارخانه های فرآوری نیشکر بسته به نوع و ظرفیت دستگاه مورد استفاده متفاوت است.
در دستگاه های با تیغه های جداگانه، تیغه ها از مواد مختلف با دسته های مخصوص ساخته می شوند و تیغه را می توان بدون تعویض شفت، تعویض کرد. کاتر چاقوی دوار مورد استفاده در کارخانه های قند از انواع فولاد مقاوم ساخته می شوند که ساخت آن با برش صفحه به شکل و اندازه دلخواه انجام می شود. در برخی از دستگاه ها طراحی تیغه برش دوار با تکنولوژی ریخته گری فلز انجام شده است. شکل و اندازه تیغه برابر با شکل و اندازه چاقوی چرخشی مورد استفاده در کارخانه های قند است.



ساخت تیغه های برش نیشکر به روش ریخته گری

مواد مورد استفاده برای ساخت کاتر چاقوی دوار ضایعات فولادی و مواد آلیاژی است. ساخت کاتر دوار با تکنیک های ریخته گری انجام می شود تا مواد کمکی لازم برای ساخت الگو و قالب مورد نیاز باشد. تجهیزات اصلی مورد نیاز برای ساخت این تیغه ها یک کوره القایی الکتریکی، تجهیزات الگوسازی، تجهیزات ساخت قالب، طیف سنج و برای اهداف آزمایش دستگاه های تست کشش مورد نیاز، دستگاه تست سختی، دستگاه تست ضربه و میکروسکوپ متالورژیکی است. در این روش تیغه های چرخشی اصلاح شده مطابق با شکل و اندازه کاتری که در کارخانه قند استفاده می شود، تولید می شوند. مواد برش چاقوی دوار برگرفته از استاندارد جهانی با ترکیب شیمیایی مناسب مخلوط می شوند و سپس ذوب القایی در کوره های الکتریکی انجام می شود. تجهیزات اصلی مورد نیاز یک کوره القایی الکتریکی، تجهیزات ساخت الگو، تجهیزات اندازه گیری قالب و قالب گیری است. با هدف ارزیابی کیفیت تیغه های ریخته شده، ماشین آلات تست کشش، دستگاه تست سختی، میکروسکوپ متالورژیکی مورد نیاز است. در این برش چاقوی چرخشی اصلاح شده مطابق با شکل و اندازه کاتر ساخته شده است که در کارخانه قند استفاده می شود. 

ورق استیل نگیر در تولید سینک


مقدمه

استحکام، طول عمر و زیبایی؛ این خصوصیت بیشتر از تمام فلزات در انواع ورق استیل ضد زنگ دیده می شود. با این حال، تمام این فولادهای ضد زنگ خصوصیات مشابهی ندارند و از عناصر مختلفی تشکیل می شوند. به طوری که بعضی ها به دلیل داشتن کروم کمتر در ساختار خود خاصیت مغناطیسی دارند و بعضی ها نیز به دلیل برخورداری از کروم بیشتر از این خاصیت بی بهره هستند. در نتیجه، به وسیلۀ آهنربا جذب نمی شوند. از این لحاظ، به این دسته از فولادهای ضد زنگ ورق استیل نگیر گفته می شود. این نوع ورق های استیل کاربردهای زیادی دارند، اما یکی از مهمترین آن ها با نام ورق استیل نگیر 304 کاربرد زیادی در ساخت سینک های ظرفشویی دارد. با هم در ادامه با این گرید و کاربردهای آن بیشتر آشنا خواهیم شد. 

ورق استیل 304 چه ویژگی هایی دارد؟

ورق استیل نگیر 304 یکی از محبوب ترین انواع فولاد ضد زنگ آستنیتی محسوب می شود. این فلز پر کاربرد علاوه بر برخورداری از حداقل 18 درصد کروم، از 8 درصد نیکل نیز برخوردار است. از طرف دیگر، این گرید در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و قابلیت تمیزکاری و نگهداری خوبی دارد. همچنین، علاوه بر داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت نسبت به انواع دیگر ورق های استیل راحت تر جوشکاری می شود. از همه مهمتر، گرید 304 خاصیت شکل پذیری و انعطاف پذیری بالایی دارد که مزیت بسیار خوبی در مقایسه با سایر گریدهای فولاد ضد زنگ به حساب می آید. 



کاربردهای ورق استیل نگیر 304

عموماً گرید 304 در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد. به طور کلی مهمترین استفاده از این نوع فولاد ضد زنگ عبارتند از: 
•    تجهیزات آشپزخانه خانگی و تجاری
•    اجزای سازه ای برای ساختمان های بزرگ تجاری و صنعتی
•    تجهیزات تولید مواد غذایی و آشامیدنی
•    تجهیزات فراوری دام
•    تجهیزات هوا فضا و خودرو
•    تجهیزات آزمایشگاهی برای جابجایی مواد شیمیایی
•    محفظه های الکتریکی برای تجهیزات حساس برقی
همانطور که مشاهده کردید ورق استیل نگیر 304 برای ساخت قطعات و تجهیزات در طیف وسیعی از صنایع استفاده می شود که این امر اهمیت حیاتی این نوع ورق استیل را در جهان نشان می دهد. 

استفاده از ورق استیل نگیر 304 در ساخت سینک ظرفشویی

یکی از کاربردهای ورق استیل در ساخت وسایل و تجهیزات مربوطه به آشپزخانه است. از این لحاظ، گرید 304 به طور وسیعی در ساخت سینک های ظرفشویی استفاده می شود. به طور کلی هرچه درصد کروم و نیکل در یک ورق استیل نگیر بیشتر باشد، سینک ظرفشویی کیفیت بالاتری خواهد داشت. از این لحاظ، ورق استیل نگیر 304 با برخورداری از 18 درصد کرم و 8 درصد نیکل برای ساخت سینک ظرفشویی کاملاً مناسب است و به عنوان بهترین گرید برای سینک های فولادی ضد زنگ در نظر گرفته می شود. در نتیجه، وجود کروم مانع از اکسید شدن ورق استیل می شود. همچنین، از رسیدن هوا به آهن زیر خود و زنگ زدگی سینک جلوگیری می کند.
از طرف دیگر، نیکل برای ایجاد استحکام و انعطاف بیشتر به گرید 304 اضافه می شود، زیرا در واقع فولاد بدون فلزات افزودنی یک ماده کاملا شکننده محسوب می شود. بر این اساس، وجود 8 درصد نیکل در ساختار ورق استیل نگیر 304 بهترین دوام و استحکام را با کمترین قیمت ارائه می دهد. از طرف دیگر، با توجه به مقاومت بالایی که این ورق استیل نگیر در برابر خوردگی دارد، می تواند در مجاورت با انواع مواد شیمیایی کیفیت بالای خود را حفظ کند. ورق استیل 304 همچنین دوام بالایی دارد که این موضوع نیز عامل مهمی برای استفاده از این گرید در ساخت سینک ظرفشویی محسوب می شود. 
مورد دیگری که باعث استفادۀ گستردۀ گرید 304 در ساخت سینک ظرفشویی می شود انعطاف پذیری و شکل پذیری قابل قبول آن است که به طراحی و ساخت انواع مختلفی از این لوازم آشپزخانه منجر می شود. این موضوع به تولید کنندگان آزادی عمل بیشتری می دهد تا مدل های به روز و متنوع تری را تولید کنند. علاوه بر این، ساخت سینک ظرفشویی با این ورق استیل نگیر تقریباً مقرون به صرفه است که عامل مهمی در تعیین قیمت نهایی این محصول محسوب می شود. از آنجا که این محصول در بیشتر خانه ها و آشپزخانه ها استفاده می شود، قیمت مناسب آن می تواند هم به نفع تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان باشد.
همچنین، از آنجا که این گرید به راحتی تمیز می شود، برای ساخت سینک ظرف شویی مناسب تر است. از این رو، بعد از هر شست و شو می توان سینک را به راحتی از هر نوع لکه پاک کرد. 



قیمت ورق استیل نگیر 304 

به طور کلی قیمت گرید 304 به ضخامت، ابعاد، وزن و همچنین آلیاژهای به کار رفته در آن بستگی دارد. از طرف دیگر، مقدار سفارش نیز ممکن است بر قیمت نهایی تاثیر بگذارد. هرچند، از نوسانات ارزی نیز نباید غافل شد. با این حال، شما می توانید از طریق فروشگاه های اینترنتی شرکت های معتبر دربارۀ قیمت این ورق استیل نگیر پرس و جو کنید. علاوه بر این، می توانید از طریق برقراری تماس تلفنی با کارشناسان بخش فروش علاوه بر گرفتن مشاورۀ رایگان دربارۀ گرید مورد نظر با قیمت های آن ها نیز آشنا شوید و محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید. 

ورق استیل درآشپزخانه های صنعتی


مقدمه

پیدا کردن میزهای کاری مناسب برای کسب و کارهای مختلف و کارایی آشپزخانه بسیار مهم است. این میزها از انواع ورق استیل صنعتی نظیر ورق استیل بگیر با سطوح صیقلی مثل ورق استیل BA ساخته می شوند. به طور کل میزهای صنعتی در ده‌ها اندازه و مدل ساخت مختلف از جمله قفسه‌های زیرین و پشتی وجود دارند که می‌توانند دارای گوشه‌های مربع و گرد باشند تا تقریباً هر نیازی را برآورده کنند.
اکثر فروشندگان میزهای آشپزخانه های صنعتی پیشنهاد می کنند قبل از انجام هر نوع خرید، مطالعه و شناخت کاملی از خواص ورق استیل صنعتی و ورق استیل نگیر توسط مشتری صورت گیرد و بر اساس نوع استفاده و اهمیت سطوح پایانی مواد مورد استفاده، دستگاه های ساخته شده از ورقه ای با درجه صیقلی مناسب نظیر ورق استیل BA و غیره انتخاب گردد.

انواع میزکارهای آشپزخانه

-    میز کار رده 18:

میزهای استیل آشپزخانه با رده 18 اغلب به عنوان میز کار مقرون به صرفه یا میز کار اقتصادی شناخته می شوند، زیرا استیل مورد استفاده در آنها سبک تر و ارزان تر از انواع دیگر است. اما بسته به اینکه مشتری قصد دارد از میز کار برای چه چیزی استفاده کند، یک مدل رده 18 ممکن است خوب باشد. این میزهای کار آشپزخانه برای تهیه ساندویچ یا سالاد، مرتب کردن اقلام غذایی یا فقط برای استفاده به عنوان فضای کار عمومی عالی هستند. آنها بیشتر در معرض تغییر شکل و ایجاد فرورفتگی هستند، بنابراین اگر قرار است وسایل سنگین روی آنها قرار گیرد یا زیاد کوبیده شوند، انتخاب مناسبی نمی باشند.



-    میز کار رده 16:

میزهای کار تجاری رده 16 ابزاری عالی برای متخصصان خدمات مواد غذایی است که در هنگام تهیه میز آشپزخانه از جنس استنلس استیل به دنبال کیفیت و مقرون به صرفه بودن هستند. این میزها از ورقهای استیل با سطح بالاتری از دوام نسبت به مدل رده 18 و با قیمتی مناسب هستند و یک گزینه عالی برای همه کارها محسوب می شوند. 

-    میز کار رده 14:

میز کار آشپزخانه از رده 14 از نظر دوام و کیفیت جزء میز کارهای با ساخت سفارشی هستند. میزهای رده 14 اغلب میز انتخابی قصابی ها هستند، زیرا در برابر ضربات سنگین مکرر چاقو یا نرم کننده گوشت مقاومت می کنند بدون اینکه دندانه ای بر روی آنها ایجاد شود.

میز کار با پایه باز یا زیر قفسه ای؟ 

اینکه یک میز کار با پایه باز انتخاب شود یا میز زیر قفسه ای، به نیازهای خاص کاربر بستگی دارد. به عنوان مثال، میزهای کار تجاری با پایه باز زمانی مناسب هستند که فرد بخواهد یک یا دو سطل مواد غلتشی را در دسترس داشته باشد. در حالیکه یک میز کار با قفسه زیرین مکانی مناسب برای وسایل کوچک یا جعبه های نگهداری مواد غذایی فراهم می کند. برخی از میزهای کاری با قفسه‌های زیرین دارای یک صفحه پشتی هستند تا از پخش شدن ذرات مواد غذایی به اطراف جلوگیری نماید.

زیر قفسه گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ؟

اگر به دنبال میز کار با قفسه زیرین هستید، می توانید بین زیر قفسه فولادی گالوانیزه یا زیر قفسه فولادی ضد زنگ یکی را انتخاب کنید. میزهایی با قفسه‌های زیرین گالوانیزه معمولاً با پایه‌های فولادی گالوانیزه و پایه‌های گلوله پلاستیکی نیز عرضه می‌شوند و عمدتاً به این دلیل محبوب‌تر هستند که قیمت آن‌ها کمی کمتر از میزهای فولاد ضد زنگ است.

اهمیت صفحه پشتی میز کار

اگر لازم است میز کار تجاری رو به دیوار قرار گیرد، بهتر است میز کار با پشتی انتخاب شود تا دیوار را از چکه و پاشش محافظت کند و تمیز کردن را آسان تر نماید. میزهای کار مقرون به صرفه تر ممکن است با یک پشتی 1/2 اینچی عرضه شوند، در حالی که میزهای کار سنگین تر با پشتی 5 اینچی یا حتی 10 اینچی در دسترس هستند.



انواع لبه میز کار

-     مربع لبه صاف: برخی از میزهای کاری تجاری، دارای لبه های مربعی در چهار طرف هستند. این کار باعث می شود که بتوان به راحتی چندین میز کار را درست در کنار یکدیگر قرارداد. 
-     لبه گرد (لبه پوزه ای): بسیاری از میزهای کار دارای لبه جلو و عقب گرد با لبه های جانبی مربع هستند. لبه جلویی گرد راحت‌تر تمیز می‌شود، در حالی که اضلاع مربعی آن هنوز امکان قرار دادن آسان در کنار هم را دارند.
-     کانتر (لبه دریایی): برخی از میزهای کار دارای یک لبه کانتر (که گاهی اوقات دریایی نیز نامیده می شود) دارند که یک برآمدگی حاوی قطره را در اطراف محیط سطح کار قرار می دهد.

رویه میز کار

-    میزهای کار با رویه پلیمری: میز کار با روکش پلیمر انتخاب خوبی برای قصابی ها، نانوایی ها، پیشخوان های گوشت، کارخانه های فرآوری مواد غذایی و اغذیه فروشی ها است، زیرا رویه آن به عنوان یک تخته برش نیز عمل می کند.
-     میز کار با رویه چوبی: نانوایان اغلب رویه میز کار چوبی را برای نانوایی خود انتخاب می کنند. بسیاری از میزهای چوبی نانوایی دارای رویه ای با ضخامت 4 اینچ و بیشتر هستند تا به نگه داشتن آرد و سایر مواد روی میز هنگام تهیه خمیر یا سایر محصولات پخته شده کمک کنند.