وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

ورق استیل خشدار

استنلس استیل یا فولاد زنگ نزن که در انواع ورق استیل براق، ورق استیل مات، ورق استیل میرور و ورق استیل خشدار موجودیت دارد .

ورق استنلس استیل با توجه به اینکه آلیاژ جدیدی است در مقایسه با سایر آلیاژهای موجود در صنعت ولی از بدو ورود توانست جای خود را در صنعت باز کند ، هم اکنون می توان گفت که این آلیاژ محبوب ترین آلیاژ مورد استفاده در خیلی از صنعت ها است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی استنس استیل ها با سطح نهایی خشدار بپردازیم :

نام تجاری این نوع ورق استیل No.4 است.  ورق استیل خشدار در صنایع کاربرد بسیاری دارد.ویژگی اصلی این نوع از آلیاژها خشدار بودن سطح است که زیبایی خاص خود را مدیون این خش ها هستند.این ورق ها در تمامی صنایع کاربرد دارند و لمس سطح خشدار آن باعث احساس لطافت خاصی در انسان می شود.

بررسی دو نوع از ورق استیل خشدار

ورق استیل خشدار  304:  جنس اصلی استنلس استیل 304 است.این نوع استنلس استیل ها جذب آهن ربا نمیشوند یا به عبارتی نگیر هستند.د ساختار خود دارای 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم می باشند.از نظر خوردگی بسیار عالی است و همچنین استیل خشدار بسیار بادوام دارد.این ورق به صورت صفحه و کویل قابل ارایه است.این ورق معمولا در ضخامت های 0.5 میلی متر ، 0.6 میلی متر ، 0.8 میلی متر ارائه میشود.



ورق استیل خشدار 430: 

این ورق از نوع بگیر است یعنی جذب آهن ربا می شود. قیمت این نوع ورق استیل به علت بهره‌ مندی کمتر از عناصری مانند کروم و نیکل پایین‌تر است و مقاومت این نوع استیل  در برابر خوردگی نسبت به سایر ورق های مشابه آن پایین تر است. از ورق استیل خشدار 430 برای تولید سینک ظرف شویی و ساخت لوازم آشپزخانه استفاده می‌شود.  این نوع ورق استیل 14 الی  18 درصد کروم، حداکثر 0.5 درصد  فلز نیکل و یک درصد منگنز دارد.

ابعاد ورق استیل خشدار:
2000×  1000 ( کوتاه )
2440×1220 ( بلند )
2500×1250 ( بلند )

بزرگترین نیروگاه خورشیدی ساخته شده از ورق استیل در دنیا

برای بدست آوردن انرژی های ارزان و تجدید پذیر در تمام نقاط مختلف دنیا با توجه به شرایط اقلیمی ،راه کارهای مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. از مهم ترین آنها انرژی باد ، زمین و خورشید مهم ترین این منابع هستند.

انرژی خورشید در این بین بدلیل استفاده کم تر از تجهیزات گران قیمت و سادگی در رسیدن به آن می تواند بعنوان ارزان ترین و به صرفه ترین انرژی تجدید پذیر و پاک شناخت.

انرژی خورشید در نیروگاه های خورشیدی به برق تبدیل می شود.سیستم های گرما خورشیدی کاربرد بیشتری دارند.در این سیستم ها انرژی گرمایشی خورشید باعث گرم و بخار شدن آب می شود.

آب بخار شده پس از حرکت در سیکل معین باعث حرکت توربین ها می شود و ازین راه برق تولید میگردد.عدم نیاز به آب فراوان ، تولید برق بدون مصرف سوخت ، سازگاری عالی با محیط زیست ، استهلاک کم و عمر زیاد از مزیت های اصلی و بارز این نیروگاه ها در مقایسه با نیروگاه های فسیلی و اتمی است.

فعالیت های نیروگاه های خورشیدی به این صورت است که، در اطراف یک برج، صفحات بازتابنده را مستقر می کنند. این صفحات معمولا ورق هایی از جنس استنلس استیل هستند. این ورق های استیل به یک موتور الکتریکی متصل هستند که در طول روز به آرامی و با توجه به جهت خورشید، طوری می چرخد که نور بازتابیده از سطح این صفحات به نقطه خاصی بازگردد.

به این ترتیب، مجموعه این ورق های استیل مثل یک آینه نور را در یک نقطه روی برج کانونی می کنند. در آن نقطه به دلیل متمرکز شدن نور خورشید، دما به شدت بالا می رود. لوله های آب که درون سیکل نیروگاه، آب را می گردانند، در آن نقطه قرار دارند و در آن جا از شدت گرما، آب تبخیر می شود. این بخار آب که حالا انرژی خورشید را در خود ذخیره کرده باعث حرکت توربین و سپس ژنراتور شده و برق تولید می کند.

لازم به ذکر است که مقدار  انرژى اى که زمین در یک ساعت از خورشید دریافت مى کند، بیش از انرژى مصرفى جهان در یک سال است. انرژى خورشیدى با بهره گیرى از روش ها و وسایل ویژه به تولید برق با استفاده از حرارت خورشید می پردازد که حرارت نیز پس از گذار از یک یا چند مرحله به انرژى الکتریکى تبدیل مى شود.

پاک بودن این سیستم، توجه بسیارى از کشورها و دولت هاى جهان را به خود معطوف کرده تا آنجا که انگلستان اخیرا با الزامى کردن استفاده از صفحات خورشیدى در ساختمان هاى در حال ساخت، گامى بلند و موثر در بهینه سازى مصرف انرژى برداشته است.


استنلس استیل سبز

 

وِیژگی بارز استنلس استیل قابلیت بازیافت 100 % آن است ، این مساله یعنی منابع ما هر چقدر هم در آینده محدود باشد ما میتوانیم با بازیافت کردن تجهیزات قدیمی دوباره منابع اولیه خود را بدست آوریم.
ویژگی دیگر آن حداقل انتشار گازهای گلخانه ای است،طول عمر طولانی این متریال بدلیل مقاومت بسیار خوب در برابر خوردگی ، توانایی کار در رنج دمایی بالا(دماهای بالا و پایین ) ، حداقل هزینه های نگهداری مورد نیاز برای استنلس استیل ها ، قابلیت شست و شو و ... این ها تنها بخشی از دلایلی است که باعث شده لقب استنلس سبز (مطلوب برای شرایط محیط زیست) را بر روی خانواده استنلس استیل ها بگذارند.
طیف عظیم کاربردی استنلس استیل ها در تمام صنایع گسترده شده است از همین رو ممکن است این تصور وجود داشته باشد که استنلس استیل ها در مغایرت با محیط زیست خواهند بود که این تصور کاملا اشتباه است.

در رابطه با دلایل محبوبیت استنلس استیل ها در ادامه مقاله بیشتر بخوانید:


قابلیت بازیافت 100 %

استنلس استیل ها می توانند 100 % بازیافت شوند به طوری که هم اکنون نیمی از تجهیزات مورد استفاده در دنیا از بازیافت محصولات قدیمی تر حاصل شده اند.یک قطعه از جنس استنلس استیل می تواند تا بی نهایت بار بازیافت شود بدون اینکه در خواص اصلی آن که مقاومت در برابر خوردگی و استحکام در رنج دمایی مختلف است تغییری حاصل گردد.

لازم به ذکر است، با توجه به مغناطیسی بودن عمده گرید های استنلس استیل (به استثنای آستنیتی)، جدا کردن آنها از مسیر بازیافت راحت تر می باشد.

 

حداقل نشر گاز های گلخانه ای


به طور کلی گازهای گلخانه برای ما نا آشنا نیستند این گازها مخرب اصلی لایه ازون هستند.

معروف ترین گاز در این خانواده دی اکسید کربن است،در مقابل تمام تجهیزاتی که در صنعت استفاده می شوند استنلس استیل ها در این زمینه بسیار خوب نقش ایفا میکنند بدین صورت که در ترکیبات خود در محیط کاری هیچگاه باعث آزاد شدن گازهای گلخانه ای نمی شوند.دلیل آن هم این است که کربن روی آنها کمترین اثر ممکن را دارند.


عمر طولانی و هزینه های پایین نگهداری


استتنلس استیل یکی از پایدارترین و با دوام ترین آلیاژهای حال حاضر در دنیا می باشد.این آلیاژهها می توانند تا مدت چندین دهه در محیط کاری مورد استفاده قرار بگیرند.که این خود یعنی سبز بودن این آلیاژها

همچنین این آلیاژها یکی از بهداشتی ترین مواد موجود در جهان است که کمترین هزینه برای تمیز کاری را دارند.