وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

کاربرد ورق استیل در صنایع پیشرفته و مدرن

کاربرد ورق استیل در صنایع پیشرفته و مدرن
کاربرد ورق استیل در صنایع پیشرفته و مدرن

صنعت هوانوردی فقط به هواپیماها محدود نمی شود، بلکه شرکت های هواپیمایی، هواپیماسازی، هواپیماهای نظامی و شرکت های سرمایه گذاری پژوهش محور را به طور گسترده ادغام می کند

مقدمه:

با پیشرفت تکنولوژی و علم، صنایع پیشرفته با تکنولوژی بالا نیز در حال رشد روزافزون هستند تا زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار دهند. یکی از این صنایع پیشرفته که توانسته است تاثیر چشمگیری در علوم مختلف و زندگی همه ساکنین کره زمین داشته باشد، صنعت هوانوردی است.

هوانوردی جهانی ارتباط بین مردم، کشورها، فرهنگ و غیره را تسهیل می کند. صنعت هوانوردی فقط به هواپیماها محدود نمی شود، بلکه شرکت های هواپیمایی، هواپیماسازی، هواپیماهای نظامی و شرکت های سرمایه گذاری پژوهش محور را به طور گسترده ادغام می کند. صنعت هوانوردی اقتصاد و تجارت جهانی را در سراسر جهان تقویت می کند.

این صنعت توانسته است تا شرایط آزمایشات علمی در وضعیت بی وزنی و خلاء را برای دانشمندان مهیا نموده و در صنعت ماهواره و مخابرات تاثیرات بسزایی در کیفیت زندگی انسان ها داشته باشد.

استفاده از ورق استیل در صنعت هوانوردی:

هواپیماهای مدرن از نظر نوآوری و مهندسی کارآمد هستند. اما چالش های زیادی در ارتباط با طراحی هواپیما وجود دارد. وسیله نقلیه هوایی در ارتفاعات بالا کار می کند و به مقاصد مختلف با شرایط آب و هوایی مختلف سفر می کند.

هواپیماها در معرض دماهای مختلف، تغییرات شدید آب و هوایی، خوردگی، وزن سوخت، وزن محموله، آتش سوزی و ضربه در مواقع اضطراری و غیره قرار دارند. پروازهای تجاری صدها مسافر را برای مسافت های طولانی در ارتفاع بالا حمل می کنند. مهندسین هوانوردی مواد و اجزای کامپوزیتی را برای غلبه بر چالش‌های پیش روی صنعت هوانوردی در ارتباط با ایمنی به عنوان بالاترین اولویت طراحی می‌کنند.

ورق استیل پیشرفته ترین فلز برای طراحی هواپیما است. طراحی هواپیما به برخی از ویژگی های ضروری قدرتمند که توسط ورق استیل نشان داده شده است نیاز دارد.

ورق استیل دارای خواص مکانیکی عالی مانند استحکام کششی، مقاومت در برابر خوردگی، سختی، جوش پذیری، انبساط حرارتی، شکل پذیری، مقاومت در برابر ضربه و غیره است. می توان آن را به طور مناسب برای قسمت های مختلف هواپیما جوشکاری کرد، شکل داد و ماشین کاری نمود.

ورق استیل دارای مقاومت خوبی در برابر حرارت، آتش و ضربه است. می توان آن را به راحتی ضد عفونی کرد و ماندگاری آن را حفظ نمود. گریدهای ورق استیل دوبلکس از نظر استحکام و مقاومت در برابر خوردگی قدرتمند هستند. این مقاومت در برابر خوردگی عالی وضعیت متفاوت و مقاومی را در برابر یک جو خورنده ارائه می دهد.

ورق استیل دارای پارامتر مهم نسبت استحکام به وزن است که می تواند به جزء طراحی تکنولوژیکی، برای مسافران و کاهش ترس آنها از ارتفاع و تکان های هواپیما موثر باشد. ماهیت سختی آن به ایمنی و دوام آلیاژ در یک دوره عمر آن مربوط می شود.

قیمت ورق استیل

کاربرد ورق استیل در هواپیما:

1- مخازن سوخت:

مخازن سوخت در معرض مواد شیمیایی خورنده خشن قرار دارند. ورق استیل یک آلیاژ عالی در برابر خوردگی است که در برابر دماهای بالا شرایط محافظتی خوبی را ایجاد می کند.

2- اتصال دهنده ها:

اتصال دهنده های فولادی ضد زنگ اغلب در طراحی هواپیما استفاده می شوند و به عنوان رابط بین اجزای دیگر کار می کنند. بست ها در ارابه فرود، بال ها، موتورها و کابین خلبان استفاده می شوند.

3- موتور و قطعات اگزوز:

موتور و قطعات اگزوز تحت فشار دمای بالا قرار دارند و نیاز است مقاومت خوبی در برابر خوردگی داشته باشند. ورق استیل در برابر چالش های موجود بی همتا است و ایمنی آن را در طولانی مدت تضمین می کند.

4- ارابه های فرود:

فشار ضربه و نیروهای اصطکاک در هنگام فرود هواپیما وارد بازی می شوند. ورق استیل استحکام کششی بالایی دارد و می تواند مقاومت در برابر ضربه را تحمل کند.

گریدهای ورق استیل مورد استفاده در صنعت هوانوردی:

  • ورق استیل 304 یک نوع ورق استیل آستنیتی است و بیشترین استفاده را دارد. دارای خواص مکانیکی عجیبی مانند جوش پذیری، شکل پذیری و ماشین کاری خوب است. مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی نیز ایجاد می کند.
  • ورق استیل 321 نیز ورق استیل آستنیتی با تیتانیوم است. می تواند دمای بالا را تحمل کند.
  • ورق استیل 316 ورق استیل آستنیتی است و به دلیل مقاومت در برابر خوردگی برتر در جو دریایی، مشهور است.
  • ورق استیل 410 ورق استیل مارتنزیتی است و مقاومت در برابر سایش و استحکام کششی را ارائه می دهد.
  • ورق های استیل رسوب سخت شده نیز در طراحی هواپیما استفاده می‌شوند و مقاومت و استحکام بالایی در برابر خوردگی ایجاد می‌کنند.

نتیجه گیری:

فلز مورد استفاده در هواپیما باید ایمن، قوی و برای طول عمر طولانی قابل استفاده باشد. ورق استیل در طراحی و ساخت قطعات مختلف هواپیما استفاده می شود. ورق استیل دامنه وسیعی برای ایجاد نوآوری در آینده هواپیما دارد. تکنیک های مهندسی در زمین ترکیب می شوند و در آسمان پرواز می کنند. رشد چشم انداز ورق استیل در صنعت هوانوردی در حال افزایش است. انواع ورق استیل 304، 316 و غیره در صنعت هوافضا و ساخت تجهیزات هواپیما مورد استفاده قرار می گیرند.





گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد