وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

روش های موجود در سایت برای طبقه بندی محصولات درجه استیل



 

روشهای شیمیایی (خوردگی)

مهم است که سطوح فلزات مورد آزمایش شیمیایی بدون مقیاس ، بدون پوشش ، بدون چربی و هرگونه آلودگی آهن و تمیز باشنددر غیر این صورت محلول آزمایش نمی تواند به درستی با سطح فلز تعامل برقرار کند.
در حالت ایده آل ، سطح باید به آرامی از بین برودکاغذ مبتنی بر اکسید آلومینیوم "مرطوب و خشک" برای این کار مناسب است.
برای اطمینان از تمیز بودن سطح و گریس سطح ، شستشوی ساده در آب صابون و شستشو در آب تمیز و به دنبال آن خشک شدن با یک دستمال کاغذی تمیز باید رضایت بخش باشداز حلال های مبتنی بر الکل نیز می توان برای دفع نهایی استفاده کرد.

قبل از شروع هر یک از تست های توصیف شده ، اطمینان حاصل کنید که ادبیات بهداشت و ایمنی مناسب را از تأمین کننده مواد شیمیایی مورد استفاده دریافت کرده و آن را کاملاً درک کنید

آزمایش آب

قطره بزرگی از آب شیر بر روی سطح فولاد و سمت چپ در امتداد نمونه ، به طور معمول لکه زنگ زدگی را روی یک کربن یا فولاد آلیاژی کم تولید می کند ، اما روی یک استیل ضد زنگ این لکه دارای اعتبار نیستبا این وجود تفاوت بین خانواده ها یا نمرات مختلف از جنس استنلس استیل در رابطه با این میزان از زنگ زدگی وجود ندارد.

تست محلول سولفات مس

یک محلول سولفات مس 5 درصد ساده ، که به همان روش آزمایش افت آب استفاده می شود ، باید تفاوت بین فولادهای ضد زنگ و فولاد ضد زنگ را تأیید کندرسوب رنگی فلز باید به راحتی روی فولادهای ضد زنگ تشکیل شود ، اما اگر نمونه از فولاد ضد زنگ باشد ، محلول باید بدون رنگ مس باقی بماند.

آزمایش اسید نیتریک

اسید نیتریک یک ماده شیمیایی خطرناک تر برای ذخیره و کنترل نسبت به سولفات مس است ، بنابراین یک انتخاب مناسب برای آزمایش شرایط کاری نیستبا این حال ، یک محلول رقیق اسید نیتریک به راحتی به فولادهای ضد زنگ حمله خواهد کرد و بیشتر فولادهای ضد زنگ را تحت تاثیر قرار می دهدبرخی از حمله می تواند نشان دهد که نمونه می تواند یک نوع مارتنزیتی ضد زنگ باشد ، اما این ممکن است قطعی نباشداز اسید نیتریک غلیظ می توان برای متمایز کردن برخی آلیاژهای نیکل از فولادهای ضد زنگ ، با ظهور رنگهای سبز مایل به آبی یا رنگهای کم رنگ استفاده کرد.

تست سولفات مس و کلرید مس

ASTM A380  یک برنامه آزمایشی پالایش یافته تر از آزمایش سولفات مس ساده را تشریح می کنددسته 250 میلی لیتر محلول آزمایش با استفاده از آب مقطر و  10میلی لیتر اسید سولفوریک  sp gr 1.84،که از  4گرم سولفات مس ساخته می شود.

اگر یک کانسار مس به آرامی تشکیل شود ، اما در طی یک مدت زمان 6 دقیقه از تعویض سطح فولاد با محلول ، این می تواند نشان دهد که احتمالاً این فولاد از جنس استنلس استیل فرتونی یا مارتنزیتی استاگر اینطور نباشد ، نمونه احتمالاً از نوع آستنیتی است. (این نیز ممکن است برای بیشتر فولادهای دوبلکس اتفاق بیفتد زیرا از انعطاف پذیری مشابه یا بهتری نسبت به انواع آستنیتی برخوردار هستند).جایگزین یک محلول کلرید مس است که با اسید هیدروکلریک اسیدی شده است.
13 
میلی لیتر اسید هیدروکلریک غلیظ
10
گرم کلرید مس
50
میلی لیتر آب مقطر

اگر سطح فولاد وقتی قطره به مدت یک دقیقه باقی مانده است از روکش مسی استفاده شود ، احتمالاً نمونه آن از نوع فولاد ضد زنگ فریتی یا مارتنزیتی استاگر اینطور نباشد ، نمونه احتمالاً از نوع آستنیتی یا دوبلکس است.




آزمایش گوگرد

این روش می تواند برای تمایز بین نمرات پر آلیاژی Machinablity  سولفوریزه مانند 1.4305 (303) و نمرات غیر سولفوریزه مانند 1.4301 (304) استفاده شوداین آزمون بین نمرات این گریدها انجام شد.
این آزمایش مبتنی بر آزمایش نقص فولادی "چاپ گوگرد" است که در آن یک قطعه کاغذ عکاسی با سرعت آهسته برای چند دقیقه در اسید سولفوریک رقیق (تقریباً 5٪) خیس می شود و سپس با سطح فولادی تمیز در تماس قرار می گیرداجزاء سولفید موجود در فولاد با اسید واکنش نشان می دهند و گاز سولفید هیدروژن تشکیل می دهند که روی کاغذ به عنوان لکه قهوه ای تیره دیده می شوداگر آزمایش بر روی نمونه های هر دو فولاد انجام شود ، کاغذ تیره تر نشان می دهد که نمونه از درجه سولفوریزه استمقالات را می توان با راه حل های عکاسی تهیه کرد و برای تأیید «تصویر گوگرد» تأیید کرد ، اما آزمایش در محل با کاغذ خیس شده اسید سولفوریک به تنهایی باید منطقی باشد.

سایر تست های محلول اسید

آزمایشات دیگر اسید فسفریک ، اسید سولفوریک و اسید هیدروکلریک وجود دارد که با داشتن امکانات مناسب و سطح مهارت عملگر می توان برای مرتب سازی درجه های مختلف فولاد ضد زنگ استفاده کرداین روشها معمولاً شامل استفاده از اسیدهای غلیظ می شوند،که در برخی از دماهای بالا و مرتب سازی درجه در سطح مناسب نیستند.

کیت های آزمایش شیمیایی اختصاصی

شاید متداول ترین نمرات فولادی که نیاز به طبقه بندی دارد انواع آستنیتی غیر مولیبدن 1.4301 (304) از انواع حاوی مولیبدن 1.4401 (316) باشداین آزمایشات بسته به وجود مولیبدن در فولاد ، تغییراتی در رنگ ایجاد می کند.
این کیت های آزمایشی از طریق شرکت های عضو BSSA در انگلستان بصورت تجاری در دسترس است .
کیت های تست شیمیایی گرانتر اما جامع که با هدف شناسایی طیف وسیعی از نمرات از جنس استنلس استیل قابل تهیه هستند می توان از ایالات متحده آمریکا دریافت کردیکی از کیت های مشابه Alloy Detector 410L از Systems Systems Laboratories Inc Inc است که این کیت توسط BSSA تأیید نشده است ، و هیچ مسئولیتی در قبال مناسب بودن و صحت محصول ندارد.

یک روش ساده به صورت مرحله به مرحله برای شناسایی یک فولاد ضد زنگ

فلزاتی مانند آلیاژهای تیتانیوم یا نیکل نسبتاً نادر هستند ، به جز در صنایع خاص مانند هوافضا یا کارخانه پردازش درگیر خوردگی (شیمیایی تهاجمی)کاربرد دارند. در کاربردهای مهندسی عمومی یا ساخت و سازها از فولادهای کم آلیاژ (کربن) و فولادهای ضد زنگ بیشتر استفاده می شوددر این روش مرحله ای فرض کردیم که فلز استفاده شده از فولادی است اما از نوع ناشناخته است و هیچ علامت درجه ای یا استاندارد نداردغالباً ترکیبی از تست ها برای محدود کردن انتخاب ها به یک نوع نمره مورد نیاز است.
فولاد ضد زنگ به اختصار SS
کم آلیاژ یا فولاد کربن مخفف CS است

این روشها توسط BSSA تأیید نشده است ، که هیچ گونه مسئولیتی در قبال صحت نتیجه گیری های حاصل از انواع فولادی ندارند.

تست

مشاهده

نتیجه

1. ظاهر اولیه

پوشش ها یا سطوح با روغن رنگ شوند

SS به ندرت رنگ می شودبرای جلوگیری از خوردگی ، بخش های CS اغلب با چاشنی اولیه ، که گاهی اوقات روغنکاری می شوند ، تهیه می شوند

سطح فلز برهنه با مقیاس خاکستری سنگین یا پوشش زنگ زدگی

آسیاب تولید شده توسط SS معمولاً دارای ابعاد کمبود است مگر اینکه آلوده به CS باشد سطح SS لکه های زنگ زدگی را نشان نمی دهد اگر سطح دارای نور کلی زنگ زدگی باشد احتمالاً CS باشد.

2- آزمایش محلول افت آب یا سولفات مس

رنگ مس به سرعت توسعه می یابد

فولاد به احتمال زیاد CS است

3. جاذبه مغناطیسی

آهنربا دستی در مناطق خاصی جذب نمی شود یا فقط ضعیف جذب می شود

SS نرم یا کار سرد بعد از مولی استفاده کنیدتست نقطه ای برای نشان دادن اینکه آیا این نوع از 304 یا 316 است یا خیرآزمایش گوگرد نشان می دهد آیا فولاد نیازمند ماشینکاری است ، مانند 303.

4. اسید سولفات مس یا آزمایش کلرید مس

یعنی رسوب مس به آرامی یعنی در عرض چند دقیقه

به احتمال زیاد SS یا ماتریس است یا در غیر این صورت فرض کنید که دارای آستنیتی یا دوتایی است

5. آزمایش گوگرد

مقاله علائم قهوه ای متمایز را نشان می دهد

فولاد درجه سولفوریزه است (با این حال می تواند CS یا SS باشد)

6. مولیتست نقطه

تاریک شدن تست لکه زرد

مولیبنوم حاوی SS (316،317،444،904L ، انواع 6٪ مو ، و بیشتر فولادهای ضد زنگ دوبلکس)

 

 

 

در رابطه با ورق استیل می توانید در اینجا مقالات بیشتری را بخوانید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد