وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

تولید دستگاه کربناتور با استنلس استیل

مقدمه

کربناتورها دستگاه هایی هستند که از مواد مقاوم و غیر مضر برای انسان نظیر انواع ورق استیل بگیر ساخته شده اند و وظیفه کربوره کردن مایعات و مواد غذایی را بر عهده دارند. امروزه این دستگاه ها به طور گسترده با مخازن ساخته شده از جنس ورق استیل 410 به بازار عرضه می شوند و تبدیل به یک وسیله مهم در زندگی انسان ها شده اند. با توجه به ابعاد دستگاه و نوع مصرف آن و قیمت ورق استیل 410 مورد استفاده، در مقیاس خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی تولید می گردند. این دستگاه ها به سادگی در آشپزخانه و میز ناهارخوری قرار می گیرند و یا در داخل هواپیما و کشتی ها میتوان با فشار دادن یک دکمه به آب گازدار تازه دسترسی داشت. کربناتور را می توان برای هر نوع نوشیدنی استفاده کرد و صرفاً محدود به آب نیست. هر فردی می‌تواند به راحتی با کاربناتور کار کند، زیرا این دستگاه ها بسیار ایمن، سریع و آسان هستند. 
دستگاه کربوناسیون دارای فناوری تزریق کننده گاز است که گاز کربونیک به درون مخازن ایمن ساخته شده از ورق استیل بگیر (ورق استیل 410) وارد می شود و بر اساس واکنش های مربوط محلول کربوره شده تولید می گردد، لذا استفاده از آن ساده است و حتی برای کودکان نیز ایمن می باشد. در برخی از دستگاه های غیر استاندارد از فلزات ارزان تر برای ساخت دستگاه کربوناسیون استفاده گردیده است تا با حذف هزینه ناشی از قیمت ورق استیل 410، جذابیت لازم برای مشتری را ایجاد نمایند.



یک کربناتور چگونه کار می کند؟ 

یک اصل ساده در مورد نحوه عملکرد یک کربناتور وجود دارد. کربناتورها در اشکال و اندازه‌های زیادی طراحی شده‌اند، اما وقتی گاز دی‌اکسید کربن (CO2) تحت فشار به درون آب تزریق می‌شود در درون آن حل می گردد و در هنگام نوشیدن مایع باعث ایجاد حباب‌هایی در داخل دهان می گردد و حس ترکیدن حباب های ریز به نوشیدنی می‌دهد.

آبنمای سودا (فواره نوشابه)

فواره نوشابه وسیله ای است که آب سودا یا نوشابه را پخش می کند. یک آبنمای سودا همچنین می تواند یک مغازه یا پیشخوان باشد که نوشیدنی های یک فواره نوشابه را می فروشد. علاوه بر این، یک فواره سودا نوشابه‌های گازدار به نام نوشیدنی‌های فواره‌ای را عرضه می‌کند. آنها را می توان در رستوران ها، فروشگاه های زنجیره ای یا اغذیه فروش ها یافت. این دستگاه شربت یا کنسانتره شربت طعم‌دار و دی اکسید کربن را با آب خنک و تصفیه شده ترکیب می‌کند تا نوشیدنی‌های غیرالکلی را به صورت دستی یا در یک دستگاه خودکار تولید کند که اساساً یک فواره نوشابه خودکار است و با استفاده از تفنگ سودا کار می‌کند.

کربناتاتور فواره نوشابه چگونه کار می کند؟ 

در این دستگاه ابتدا CO2 با کاهش دمای آب یا افزایش فشار گاز CO2 با استفاده از کربوناتور در آب حل می شود. سپس پمپ های کربناتور یا پمپ های تقویت کننده نیرویی وارد می کنند که فشار را افزایش می دهد و اجازه می دهد CO2 در آب حل شود. بعد از این مرحله آب سودا با شربت طعم‌دار مخلوط می‌شود و نوشابه را ایجاد می‌کند. در امتداد این خط، شربت و آب گازدار با هم مخلوط می‌شوند و از نازل خارج می‌شوند. این کار توسط مشتری در حالی انجام می‌شود که او به سادگی اهرم روی فواره نوشابه را فشار می دهد.
فواره نوشابه دارای لوله ای است که شربت ذخیره شده در کیسه های پلاستیکی به آن متصل است و طعم دهنده نوشابه از کیسه های پلاستیکی با فشار هوا زمانی که مشتری اهرم را فشار می دهد، مکیده می شود. علاوه بر این، یک سطل یخ وجود دارد که نوشابه را سرد نگه می دارد و همچنین یخ داخل نوشیدنی های مشتریان را در اختیار آنها قرار می دهد. یخ‌ساز حاوی یک دستگاه چرخشی است که به آرامی یخ را به سمت یک دهانه هل می‌دهد. در نهایت، یخ از طریق دهانه، به داخل آبراهه و به داخل نوشیدنی مشتری می‌ریزد.



تاریخچه فواره های نوشیدنی سودا

فواره های نوشیدنی سودا به عنوان تلاشی برای شبیه سازی آب های معدنی که از زمین بیرون می آیند، توسط افراد مختلف آغاز شد. مدت‌ها پیش، انسان‌ها این باور را داشتند که استفاده از این آب‌های معدنی چه برای نوشیدن و چه برای حمام کردن، می‌تواند بیماری‌ها را درمان کند. این باور باعث ایجاد چندین تحقیق در صنایع شد. مانند بنجامین سیلیمن، استاد شیمی ییل، یکی از اولین کسانی بود که آب سودا را به آمریکا معرفی کرد، اگرچه فواره نوشیدن سودا در اروپا شروع به کار کرد. در سال 1832، جان متیوز از شهر نیویورک و جان لیپینکات از فیلادلفیا شروع به ساخت فواره های نوشابه کردند. هر دو نوآوری هایی اضافه کردند که تجهیزات آبنمای نوشابه را بهبود بخشید و این صنعت با نصب آبنماهای جدیدتر و بهتر توسط خرده فروشی ها گسترش یافت. قبل از تبرید مکانیکی، فواره های نوشابه از یخ برای خنک کردن نوشیدنی ها و بستنی استفاده می کردند. از آبنمای سودا در برخی بازارها به دستگاه پست میکس نیز یاد می شود. هر مارکی از نوشابه که به عنوان شربت پست میکس موجود است، ممکن است توسط یک فواره توزیع شود.


سیدرحیم کیاحسینی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد