وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

وبلاگ تحقیقاتی متالورژی

معرفی و ارائه مقالات در زمینه تخصصی فولاد زنگ نزن(استنلس استیل)

ورق استیل 304 یا فولاد گرید 1.4301

ورق استیل 304 یا فولاد گرید 1.4301

ورق استیل 304 یا فولاد گرید 1.4301

به دلیل کارآیی منحصر به فرد ورق استیل، در صنایع مختلف از این آلیاژ استفاده می گردد. نوع 304 همه کاره ترین و پرمصرف ترین ورق استیل است. ورق استیل 304 و ورق استیلL 304 نیز به ترتیب با نام های 1.4301 و 1.4307 شناخته می شوند. 

مقدمه:

به دلیل کارآیی منحصر به فرد ورق استیل، در صنایع مختلف از این آلیاژ استفاده می گردد. نوع 304 همه کاره ترین و پرمصرف ترین ورق استیل است. ورق استیل 304 و ورق استیلL 304 نیز به ترتیب با نام های 1.4301 و 1.4307 شناخته می شوند. هنوز هم گاهی اوقات با نام قدیمی خود 8-18 نامیده می شود که از ترکیب اسمی نوع 304 مشتق شده است که 18٪ کروم و 8٪ نیکل دارد. ورق استیل نوع 304 یک گرید آستنیتی است که می تواند به شدت تحت کار مکانیکی قرار گیرد و به صورت عمیق کشیده شود. این ویژگی باعث شده است که 304 درجه غالب مورد استفاده در کاربردهایی مانند سینک و قابلمه باشد. نوع L304 نسخه کم کربن 304 است و برای بهبود جوش پذیری در قطعات گیج سنگین استفاده می شود.

برخی از محصولات مانند صفحات و لوله‌ها ممکن است به عنوان مواد دارای گواهی دوگانه در دسترس باشند که معیارهای 304 و L 304 را برآورده می‌کنند. H 304، یک نوع محتوای کربن بالا، برای استفاده در دماهای بالا نیز موجود است. ویژگی های ارائه شده در این مقاله برای محصولات نورد تخت تحت نظارت ASTM A240/A240M معمول است. منطقی است که انتظار داشته باشیم مشخصات این استانداردها مشابه باشد، اما لزوماً با مشخصات ارائه شده در این برگه یکسان نباشد.

کاربرد ورق استیل 304:

ورق استیل در کاربردهای ساده تا پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد. در ذیل به بیان برخی از کاربردهای ورق استیل 304 پرداخته شده است:

  • قابلمه ها
  • فنر، پیچ، مهره و بولت و مهره
  • سینک و پشتی آب پاش
  • تابلوسازی معماری
  • لوله
  • تجهیزات تولید ماءالشعیر، مواد غذایی، لبنیات و داروسازی
  • لوازم بهداشتی و پزشکی

 

اشکال مختلف ورق استیل:

ورق استیل در اشکال مختلف تولید و مورد استفاده قرار می گیرند:

  • ورق
  • نوار
  • بشقاب
  • لوله
  • کویل
  • اتصالات

 

قیمت ورق استیل 304

 

مقاومت در برابر خوردگی ورق استیل 304:

304 دارای مقاومت در برابر خوردگی عالی در محیط های ممکن و در تماس با عوامل خورنده مختلف است. خوردگی حفره ای و شکافی می تواند در محیط های حاوی کلرید رخ دهد. ترک خوردگی تنشی می تواند در دمای بالای 60 درجه سانتیگراد رخ دهد.

مقاومت در برابر حرارت:

304 در سرویس متناوب تا 870 درجه سانتی گراد و در سرویس مداوم تا 925 درجه سانتی گراد مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون دارد. با این حال، استفاده مداوم در دمای 425 تا 860 درجه سانتیگراد توصیه نمی شود. در این موردL 304 به دلیل مقاومت در برابر رسوب کاربید توصیه می شود. در مواردی که مقاومت بالا در دماهای بالاتر از 500 درجه سانتیگراد و تا 800 درجه سانتیگراد مورد نیاز است، درجه H304 توصیه می شود. این ماده مقاومت در برابر خوردگی آبی را حفظ خواهد کرد.

ساخت:

ساخت تمام ورق های استیل باید فقط با ابزارهای اختصاص داده شده به مواد فولادی ضد زنگ انجام شود. ابزار و سطوح کار باید قبل از استفاده کاملاً تمیز شوند. این اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آلودگی متقاطع ورق استیل توسط فلزاتی که به راحتی خورده می شوند و ممکن است سطح محصول ساخته شده را تغییر رنگ دهند، ضروری هستند.

کار سرد:

ورق استیل 304 به راحتی سخت می شود. روش‌های ساخت شامل کار سرد ممکن است نیاز به مرحله بازپخت میانی داشته باشد تا سختی کار را کاهش دهد و از پارگی یا ترک خوردن جلوگیری کند. در پایان ساخت باید از عملیات بازپخت کامل برای کاهش تنش های داخلی و بهینه سازی مقاومت در برابر خوردگی استفاده شود.

کار داغ:

روش های ساخت مانند آهنگری که شامل کار گرم می شود باید پس از حرارت دهی یکنواخت تا دمای 1149تا 1260 درجه سانتیگراد رخ دهد. سپس قطعات ساخته شده باید به سرعت خنک شوند تا از حداکثر مقاومت در برابر خوردگی اطمینان حاصل شود.

ماشین کاری:

304 ماشینکاری خوبی دارد. ماشینکاری را می توان با استفاده از قوانین زیر افزایش داد:
لبه های برش باید تیز نگه داشته شوند. لبه های مات باعث سخت شدن بیش از حد کار می شوند. برش ها باید سبک اما به اندازه کافی عمیق باشند تا از سخت شدن کار با سوار شدن بر روی سطح مواد جلوگیری کنند. تراشه‌شکن‌ها باید به کار گرفته شوند تا اطمینان حاصل شود که دسته‌ها از کار خارج نمی‌شوند. رسانایی حرارتی پایین آلیاژهای آستنیتی منجر به تمرکز گرما در لبه های برش می شود. این بدان معناست که خنک کننده ها و روان کننده ها ضروری هستند و باید در مقادیر زیاد استفاده شوند.

عملیات حرارتی:

ورق استیل 304 را نمی توان با عملیات حرارتی سخت کرد. عملیات محلولی یا بازپخت را می توان با خنک کردن سریع پس از حرارت دادن در محدوده دمایی 1010 تا 1120 درجه سانتیگراد انجام داد.

قابلیت جوشکاری:

عملکرد جوش فیوژن برای ورق استیل نوع 304 هم با پرکننده و هم بدون پرکننده عالی است. میله ها و الکترودهای پرکننده توصیه شده برای ورق استیل 304 ورق استیل درجه 308 است. برای L304 پرکننده توصیه شده L308 است. قطعات جوشی سنگین ممکن است به بازپخت پس از جوش نیاز داشته باشند. این مرحله برای L304 مورد نیاز نیست. در صورتی که عملیات حرارتی پس از جوش امکان پذیر نباشد می توان از درجه 321 استفاده کرد.


گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی

.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد